I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 22 April 2012

JAWATAN ADALAH BEBAN DAN TANGGUNGJAWAB

Satu daripada hal yang amat diperebutkan manusia semasa hidup di dunia ini adalah kedudukan.  Memang itu tidak dinafikan.  Namun ada sesetengahnya pula tidak merebutkan kedudukan tetapi orang lain pula yang meminta dia duduk di tempat tersebut kerana melihat kepada kemampuannya bekerja.

Kedudukan itu amat mahal harganya dan terkadang ia boleh menjejaskan kesihatan. Setelah berada di tampuk yang tinggi maka perlulah menjadi pendengar yang setia untuk orang yang di bawah.  Kebajikan mereka wajib diberi perhatian sewajarnya.  Pandangan dan saranan mereka patut diambil kira.  Wajib memikirkan tentang beban dan tanggungjawab yang digalas.  Itu sudah pasti.  

Malahan mesti memberikan komitmen sepenuhnya dengan amanah yang diberi, berlapang dada dengan kritikan yang diterima.  Jika ia membina, ambillah sebagai panduan dan iktibar bagi membuat penambahbaikan diri.  Seperkara lagi bergantung haraplah pada Allah semata-mata, mohon bantuan dariNYA.  Tabah dalam melakukan tugas walau seribu dugaan menerpa.  Berkongsilah pengalaman dan pengetahuan yang ada.

Jangan beranggapan bahawa diri paling hebat, kerana kita patut sedar ada kuasa yang Maha Hebat di atas sana.  Tanamkan rasa syukur dan sentiasa merendah diri.  Ular menyusur akar takkan hilang bisanya.


Seorang yang soleh telah berkata kepada anaknya: "Janganlah anda menjadi ketua kerana ketua terpaksa sering menahan rasa ngeri."

Maksud ucapan tersebut ialah bahawa jangan terlalu senang menonjolkan diri dan ingin menjadi pemimpin.  Sebab kritikan, umpatan, penghinan dan serangan itu sasarannya ialah orang-orang yang berada di barisan yang paing hadapan.  

SEPARUH MANUSIA ADALAH MUSUH BAGI ORANG YANG MEMEGANG KAWALAN KEKUASAAN JIKA DIA ADIL.

No comments:

Post a Comment