I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 24 May 2012

MEMBUNUH DIRI DALAM SENYAP

Entah mengapa manusia itu kadangkalanya amat degil untuk menerima kenyataan biarpun kenyataan itu benar dan wajar diakui.  Mereka tahu akan keburukan namun tetap memilih jalan itu biarpun memang nyata kesan buruk bakal diterima.  Mengapa ya?

Sukar untuk memahami tingkah laku sesetengah manusia.  Tahu perkara itu tidak elok, namun tetap memilih untuk melakukannya.  Tahu akan bahaya yang mendatang, namun bagaikan sengaja ingin menempahnya pula......pelik...pelik... Begitulah apa yang terjadi kepada perokok. 

Kandungan utama dalam rokok adalah tembakau yang telah dirawat dengan beberapa bahan kimia dan pengawet.  Kajian menunjukkan rokok mengandungi lebih 3 000 bahan kimia termasuk aseton (bahan kimia untuk menghapus pengilat kuku), hidrogen sianida (racun tikus), nikotin (racun lipas), hidrazin (bahan bakar dalm roket) dan formaldehid (bahan mengawet mayat).


Menurut kajian, merokok menyebabkan lebih banyak kematian berbanding kebakaran, kemalangan jalan raya, AIDS, alkohol, kokain dan pembunuhan. Jelas sekali begitu besar sumbangan rokok kepada kematian.  Namun mengapakah kedegilan manusia itu mengatasi segalanya?


Firman Allah SWT dalam surah Al Baqarah ayat 195 yang bermaksud : "Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan..".  Merokok membahayakan diri kita, juga membinasakan diri kita.  Semuanya jelas.  Faham maksudnya.... tapi mengapa seolah-olah macam tidak mahu memahami.  Sudah diperingatkan berkali-kali, tapi tetap menjadikan ia sahabat sejati.  Mengapa ya?


Bukan setakat menjejaskan kesihatan malah mengakibatkan kerugian dari segi wang ringgit.  Adakah seseorang yang merokok itu kelihatan macho?  Adakah dengan merokok itu boleh menghilangkan stress?  Jawapannya sudah pasti "Tidak".  Pendek kata, perokok itu boleh diibaratkan sengaja membunuh diri di dalam senyap.  Sengaja memasukkan bahan kimia berbahaya ke dalam paru-paru, jantung, salur darah, otak dan amnya tubuh badan.  Dan akhirnya..... kemusnahan akan berlaku.  Penyakit bakal datang dan kematian menjemput.  


BELAJARLAH MENYAYANGI DIRI SENDIRI, HARGAILAH NIKMAT KESIHATAN YANG ALLAH ANUGERAHKAN.  INGAT 5 PERKARA SEBELUM TIBA 5 PERKARA,


No comments:

Post a Comment