I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 3 May 2012

SERBA SALAH

Kadang-kadang kita diburu rasa bersalah dalam membuat keputusan.  Bak pepatah, "diluah mati emak, ditelan mati bapa."

Begitulah berbelahnya rasa hati kita untuk membuat keputusan.  Bimbang dan takut kalau-kalau keputusan yang bakal kita ambil nanti mengecewakan mana-mana pihak.

Apa yang perlu kita lakukan ialah fikir masak-masak sebelum membuat sebarang keputusan.  Bergantung haraplah kepada Allah 100%, mohon kepadaNya agar membantu kita dalam menyelesaikan masalah yang mungkin terlalu sukar untuk kita hurai atau selesaikan.

Jangan dibiarkan masalah itu berpanjangan tanpa penyelesaian yang sewajarnya.   Kadang-kadang perkara itu sebenarnyua boleh kita atasi dengan cara sedia bertolak ansur dan adanya sikap sanggup berlebih kurang agar tidak menimbulkan ketegangan mana-mana pihak.  


Amat malang jika perasan serba salah itu kita pendamkan begitu sahaja tanpa mengambil sebarang langkah untuk menyelesaikannya dengan cara terbaik.  Kebimbangan yang berterusan dan melampau kadangkala boleh mengakibatkan seseorang itu hilang pertimbangan.  Kekusutan yang melanda mungkin mengakibatkan seseorang itu boleh mengambil jalan pintas tanpa memikirkan akan risiko yang bakal ditanggungnya.


Sekiranya perlu, berkongsilah dengan seseorang yang boleh kita percayai bagaimana untuk menyelesaikan rasa serba salah kita.  Mungkin dengan cara itu kita mempunyai kekuatan untuk membuat keputusan muktamad.  Ibarat menarik rambut dari dalam tepung.  Rambut jangan putus dan tepung tidak berselerak.  




No comments:

Post a Comment