I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 12 August 2012

MALAM-MALAM TERAKHIR

Tatkala Dia mengizinkan kita menghirup udara segar di bumi ini, barangkali wujudkah ungkapan terima kasih kita padaNYA?  Dan dengan limpah keizinanNYA jua, dapatlah kita bersama menghabisi Ramadhan yang masih berbaki ini.  Betapa besarnya nilai malam-malam terakhir ini.

Akan bertemukah kita dengan satu malam yang bernama lailatul qadar?  Malam yang ditunggu-tunggu, jua malam yang dicari-cari.  Mampukah kita menemuinya nanti?  

Dalam kesibukan bergelut menagih kasih Ilahi, masih ada yang sibuk memenuhi tuntutan nafsu yang menggila.  Tanpa sedari Ramadhan akan berangkat pergi meninggalkan kita. Dalam perebutan ingin menggenggam rahmat dan berkat, Syawal kian ditunggu dan dirai melebihi tawaran-tawaran hebat yang dianugerah Ilahi di sepuluh malam terakhir ini.

Gandaan nilai yang dijanjikan dipandang sepi.  Persediaan menyambut hadirnya Syawal lebih utama lagi.  Semuanya bakal berganti, segala yang baru sedia menanti.  Hingga terlupa pembaziran telah menjadi satu agenda.  Setiap tahun begitulah hakikatnya.  Tiada perubahan bagi mengorak langkah ke arah yang lebih baik.

Jauh di sudut hati sesetengah mereka menangisi Ramadhan yang akan berinsut pergi.  Akan bertemukah Ramadhan begini lagi......penuh keberkatan dan keampunan.  Penuh kasih sayang dan rahmat Ilahi.

No comments:

Post a Comment