I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, 6 August 2012

PESTA

Menanti Ramadhan hati jadi makin sayu.... makin rindu.... sebak terasa kerana DIA masih mengizinkan aku bertemu dengan Ramadhan kali ini.  Betapa kasihNYA Dia pada aku yang bernama hamba ini.  Hamba yang seringkali lalai dan alpa menghitung hari.

Syukur kupanjatkan padaMU Ya Rabbi kerana aku masih mampu bernafas hingga ke saat ini.  Masih dapat meneruskan kehidupan.  Yang pasti Ramadhan kali ini jua masih dapat kunikmati, alhamdulillah.  Ada ramai di kalangan saudara-maraku yang telah menghadapMU Ilahi, tak sempat bersama di Ramadhan kali ini.  Mudah-mudahan mereka sejahtera di sana, termasuk dalam kalangan mereka yang beriman dan berbahagia.

Ramadhan merupakan pesta ibadah bagi mereka yang memahami dan menjiwainya.  Malam hari yang dimeriahkan dengan tarawih serta solat sunat yang lainnya.  Bangun tahajud, tadarus dan tadabbur Quran.  Siangnya disulami dengan amal ibadah lain.  Turut istiqomah dalam melaksanakan tugas harian dan di tempat kerja dengan penuh ikhlas dan amanah...... turut dinilai sebagai ibadah.  Tidur siang hari untuk meneruskan berjaga malam turut dikategorikan sebagai ibadah.  Ditambah lagi dengan bersedekah dan pelbagai bentuk sumbangan lain, masih dikira ibadah.



DIA menganugerahkan pahalanya yang berlipat ganda...... subhanallah.  Allahu akbar!!!  Betapa besarnya kasihMU Ya Rab. 
Cuma inilah satu-satunya bulan yang mana Allah anugerahkan berganda-ganda pahalanya berbanding bulan-bulan yang lain.  Amat rugilah sekiranya kita tidak merebut peluang keemasan yang Allah sediakan ini.  Mana mungkin kita dapat bersama di Ramadhan kali ini kalau bukan dengan izinNYA.

Dalam meriahnya meraikan Ramadhan jangan pula kita terpedaya dengan nafsu.  Amat malang kiranya dihabisi Ramadhan ini dengan segala bentuk pesta yang lagha.  Misalnya pesta makan, pesta beli belah dan pesta menghias rumah yang keterlaluan hinggakan berlakunya pembaziran.  Mohon sangat-sangat agar Allah jauhkan semua itu. 

Sesungguhnya padaMU Ya Rabbi kami mohon pertolongan dan kasih sayang.  Panjangkan usia kami agar dapat menghabisi Ramadhan tahun ini dengan pesta-pesta yang mulia.  Jangan Kau bolak balikkan hati kami setelah Kau beri hidayah.  Setinggi-tinggi kesyukuran buatMU penguasa sekalian alam......


No comments:

Post a Comment