I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, 12 September 2012

KITA DITEMUKAN

Tak siapa menyangka, tak siapa pun menduga, setelah sekian lama berpisah akhirnya bersua jua.  Kuasa Allah..... tak siapa boleh menolaknya.

Ramadhan yang baru berlalu, kuterima kunjungan bekas anak muridku.  Hadirnya bersama ibu dan adik lelakinya membawa hajat besar...... menjemput kami ke majlis walimahnya yang bakal diadakan dalam bulan Syawal nanti.  Lebih meriah lagi kerana dua mempelai bakal diraikan dalam majlis tersebut.  Dia bergelar doktor kini.  Syukur alhamdulillah, aku tumpang gembira.

Aku masih ingat kisah roti canai yang pernah singgah ke telingaku suatu waktu dahulu.  "Emm.... kalau dapat 5A, nak hadiah apa?" tanya ayahnya.  "Emm.... belanja makan roti canai kat depan...." jawab si anak. Ringkas jawapannya. 

Sesekali bila teringatkan kisah yang diceritakan ini..... aku jadi sebak.  Kalau orang lain boleh minta KFC atau McDonald.....mengapa pilihan ini bermain di mindanya???  Sifirnya mudah....roti canai itu masakan kampung, jelas ikhlas dan suci bersih buatannya.  Memang sudah biasa melewati kawasan itu, cuma barangkali jarang atau tidak singgah sahaja.  

Ini jauh berbeza dengan KFC atau MacDonald yang tampak asing.  Tengok nama sahaja sudah mencukupi.  Kehalalannya boleh dipertikaikan.  Membelinya juga bermakna kita menempah sebutir peluru untuk menghentam dan membunuh rakus saudara kita di Palestin, Chechnya, Iraq dan banyak lagi tempat di luar sana.

Anak yang pernah menempah roti canai itulah turut sama dengan kakaknya menjemput kami ke majlis bahagianya itu! 

Dan kehadiran kami ke majlis yang dijanjikan agak lewat kerana waktu sebelumnya kami ke majlis di tempat lain.  Namun kami hadir disambut mesra oleh keluarganya walaupun tanpa ayah di sisi kerana telah pergi meninggalkan dunia fana ini.  Tahniah buat dua mempelai, jua keluarga, lebih-lebih lagi ibunya yang banyak berkorban dan berjuang membesarkan anak-anak ini.  Malah menempah kejayaan yang membanggakan.

Dengan izinNYA juga, dalam majlis tersebut, aku ditemukan dengan seorang lagi bekas muridku yang turut menjawat jawatan doktor yang bertugas di salah sebuah bandaraya utama.   Salam tahniah dari cikgu!!!  Sudah menimang seorang cahayamata, kini bergelar ibu dan isteri.  

SK Sungai Wangi meninggalkan kenangan manis buatku, mudah-mudahan Allah memberkati bekas-bekas anak didikku.  Selamat di dunia jua di akhirat.  Malah dapat berbakti kepada agama dan negara.

No comments:

Post a Comment