I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, 20 November 2012

5A......CUKUPKAH SEKADAR ITU?

Pendek kata.......  masing-masing yang memperoleh 5A pasti menerima ucapan tahniah.  Ya, TAHNIAH buat anak-anak semua yang berjaya menggenggam 5A dalam UPSR.  Namun yang mendapat keputusan sebaliknya juga wajar menerima penghargaan sedemikian.  Jadi, ucapan tahniah ini untuk semua anak-anak sama ada yang dapat 5A, atau yang lulus semua, atau yang berjaya menamatkan persekolahan enam tahun di sekolah rendah.

Sebenar-benar kejayaan ialah yang berjaya memperoleh A dalam segala aspek kehidupan.  Akhlak sepatutnya A, pergaulan atau sosial juga mesti A, amal ibadah juga wajib A, solat sudah pasti A.  Adakah anak-anak kita berjaya memperoleh semua A dalam pengisian hidupnya menuju negeri yang abadi?

Bagi sesiapa yang dianugerahkan 5A...... janganlah hanya mendabik dada menyatakan aku yang bijak, aku lebih hebat.  Tolehlah ke belakang.....  bagaimana mulanya bertatih belajar mengenal abc, 123 dan alif ba ta.  Kenangkan juga siapa yang mengiringi usaha dan siapa yang mendoakan.  Fikirkan juga siapa yang banyak berkorban. Malah kembalilah kepada Maha Pencipta.  Tanpa izinNYA, tanpa kasih sayangNYA, jua tanpa kehendakNYA, takkan mungkin kejayaan sedemikian dapat dirangkul.

Namun sentiasalah kita ingat bahawa barangsiapa berusaha insyaAllah dia pasti akan berjaya, "Manjadda wa jadda". 


No comments:

Post a Comment