Isnin, 7 Januari 2013

KHAULAH BINTI HAKIM RA

Khaulah binti Hakim Ibnu Umaiyah as-Sulamiah.  Beliau merupakan isteri kepada Utsman Ibnu Maz'un dan beliau digelar dengan Ummu Syuraik.  Khaulah binti Hakim memeluk Islam bersama kumpulan pertama memeluk Islam di kalangan Muslimin.

Sejak mengenali Islam dan manisnya iman, hatinya disinari cahaya kebenaran dan beliau sangat gembira menjadi sahabat wanita Rasulullah.  Beliau telah berkhidmat kepada Baginda dan membantunya dalam beberapa perkara yang menyebabkannya memperoleh keistimewaan dan keuntungan.


Perkara yang mengharukan dalam sejarah hidup Khaulah ialah perhatian beliau terhadap beberapa urusan Rasulullah dan usahanya untuk membahagiakan hati Baginda.  Apabila baliau melihat Baginda bersedih di atas pemergian Khadijah, beliau telah melamar Saudah binti Zam'ah dan Aisyah binti Abu Bakar untuk Baginda.  Itupun dengan izin Baginda Rasulullah SAW.  

Khaulah binti Hakim sering menjenguk para isteri Rasulullah SAW.  Mereka sangat menghormatinya dan bertanya keadaannya.  Apa yang mengharukan ialah sahabat wanita ini adalah kefasihan kesempurnaan adab dan perasaannya yang lembut.  Ketika suaminya meninggal dunia dia meratapinya dalam sebuah syair yang menyentuh hati.  Kedua-dua orang anak hasil pernikahannya dengan Utsman Ibnu Maz'un, iaitu Sa'ib dan Abdur Rahman memiliki peranan penting dalam emmbina benteng Islam.

Khaulah binti Hakim telah meriwayatkan lima belas buah hadis terus daripada Rasulullah.    Di medan jihad, beliau juga memiliki jasa yang baik.  Beliau telah ikut berjihad ke Thaif.    Satu penghormatan bagi Khaulah binti Hakim ketika Allah SWT di dalam al-Quran surah al-Ahzab ayat 50 menyebutnya sebagai seorang wanita mukminah dan alangkah mulianya beliau.  Beliau telah menjauhkan dirinya dari kehidupan dunia dan mendekatkan dirinya dengan akhirat.   

Rujukan :  Buku Peranan Wanita pasa Zaman Rasulullah
Terjemahan : Ustaz Johari Yaman
Terbitan :  Nadi Minda Resources





Tiada ulasan: