Rabu, 27 Mac 2013

MAKRUH ATAU HARAM.........

"Ala, rokok tu makruh je la.....Bukan haram pun...itu pun nak kecoh ke.."

Antara sebab fatwa mengeluarkan rokok itu haram dan makruh ialah :

-  Dulu fatwa dan keluar makruh tapi sekarang dah jadi haram, sebab perkara makruh jika dibuat hari-hari atau selalu ia jadi haram.

-  Dalil yang menyatakan Jangan meletakkan diri kita ke dalam kebinasaan itu telah dijadikan bukti kepada kita agar menjauhi perkara yang boleh membinasakan kita seperti merokok, hisap dadah, hisap gam, dan lain-lain.

-  Asap yang terkeluar dari hembusan rokok itu memberi mudarat dan menyebabkan orang-orang sekeliling merasa tidak senang, dan perkara yang menyebabkan jiran tetangga, orang awam tidak senang, adalah dikira sebagai dosa.

-  Asap merupakan kesukaan jin dan syaitan dan api juga adalah kebanggaan syaitan.  Syaitan berkata yang telah Allah rekodkan di dalam Al Quran, "Sesungguhnya aku dijadikan dari api dan dia (Nabi Adam) dijadikan dari tanah."  Maka orang yang sukakan asap dan api dekat dengan syaitan dan syaitan adalah musuh Allah dan musuh orang-orang Islam yang nyata.

-  Rasulullah SAW dan para sahabat tidak pernah merokok.  Justeru, mengapa kita perlu merokok?

-  Jika kita pertikaikan takpe buat sebab makruh sahaja.  Tapi jika dibuat benda makruh hari-hari dan selalu serta kerap buat perkara makruh dalam hukum fikhnya boleh jatuh haram.

-  Beli rokok seperi beli benda yang tak berfaedah, dan ia membawa kepada pembaziran, dan Allah berfirman dalam surah al-Isra', "Sesungguhnya pembaziran itu merupakan saudara kepada golongan syaitan."

* Sebagai penutup, buanglah rokok dan dekatilah Quran dan sunnah Rasul.  Wallahu a'alam.

(kredit buat sahabat di facebook yang mengizinkan info ini dikongsi bersama)

Tiada ulasan: