I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, 30 April 2013

MENANTI PENUH SABAR

Setelah lama menanti tibalah saat yang ditunggu-tunggu.  Lima tahun sekali bukanlah tempoh masa yang lama.  Tetapi ia dianggap paling lama andai kata rakyat merasakan hidup tertekan dalam tempoh tersebut.  Dan saat-saat pembubaran itu memang amat dinantikan.

Bermulanya saat dan detik itu maka masing-masing mula berkira-kira membuat pilihan.  Suasana cukup meriah bila tiba hari penamaan calon.  Berjalan mengiringi calon ....... dengan membawa bendera dan banner atau sepanduk pilihan masing-masing...... cukup teruja.  Mungkin perasaan bangga menguasai diri.  Mengharap calon masing-masing layak bertanding.

Setelah detik itu berlangsung, maka bermulalah malam-malam yang menyeronokkan.  Bagi petugas-petugas yang dilantik, waktu dan saat itu dirasakan amat berharga.  Mungkin hampir setiap malam sibuk memasang bendera, gambar calon dan pelbagai kata-kata yang meyakinkan pengundi.  Ada yang bertugas dengan menerima habuan yang dijanjikan.  Ada juga yang melaksanakan tugasan yang diamanahkan dengan rela hati.  


 Bagi mereka yang keluar bekerja di waktu pagi sudah tentu bakal melihat suasana penuh ceria mewarnai sekitar  tempat tinggal mereka.  Wajah-wajah calon pilihan mula ditonjolkan.  

Dan pada pagi berikutnya pula suasana akan bertambah ceria dan pemerhati akan kian teruja.  Petugas yang bijak akan memasangnya di tempat yang strategik, yang boleh dilihat dengan jelas oleh semua yang melalui laluan tersebut.

Bagi yang kreatif pula masa inilah idea mencurah-curah.  Pelbagai bentuk replika dibina, tidak kira sama ada ia sekadar untuk sementara atau kekal.  Teknik pemasangan bendera juga menampakkan bakat seni masing-masing.  Meriah sungguh!  Pasanglah apa pun mengikut pilihan masing-masing.  Negara ini demokrasi.  Dan belajarlah sentiasa berfikiran terbuka.  Jangan ada rasa iri hati atau berdendam.
Amatlah malang sekiranya berlakunya perbalahan antara satu sama lain hanya sekadar berpunca daripada bendera atau banner yang jatuh berserakan, atau batang bendera yang patah.  Sentiasa berbaik sangka, naikkanlah semula, pacakkan dengan lebih tegap dan tidak menghalang pandangan pengguna jalan raya atau lebuh raya.  Elakkan menutup atau melindungi papan tanda dan lampu isyarat.  Ada kalanya pemasangan yang bersepah itu mengundang bahaya. 

Majlis suaikenal calon akan rancak menyusul selepas itu.  Barangkali ada manifesto yang bakal diperjelaskan oleh calon, jua ke mana hala tuju dan harapan yang dibawa.  Dalam menghitung hari yang semakin dekat ini macam-macam boleh terjadi.  Berfikirlah dengan waras sebelum membuat pilihan.  Sesungguhnya jika salah membuat percaturan, kita bakal menggadai nasib generasi akan datang.  Jari yang memangkah ini akan menjadi saksi di akhirat nanti.  Kiranya kita memilih pemimpin yang zalim, penindasan itu bakal dirasai oleh anak cucu kita nanti.  Justeru, buatlah pilihan yang tepat.  Sesungguhnya kita bakal menuju akhirat.  Apakah nakhoda yang bakal kita pilih nanti sanggup berjuang bersama-sama kita meredah keperitan ranjau yang melanda dalam menuju negeri yang abadi.  Fikir-fikirkanlah.  Kita bertanggungjawab dengan apa yang kita pilih.  

No comments:

Post a Comment