I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 13 April 2013

MENGHADAPI CABARAN

Berhadapan dengan anak murid yang seorang ini begitu mencabar dan hingga ke saat ini cabaran itu tetap terpaksa dihadapi.  Kadang kala rasa putus asa cuba menggoda........

Namun kutabahkan jua hati belajar menjadi sabar menghadapi kerenahnya.  Pandangan dan aduan tentangnya di kelas kuterima dengan hati terbuka.  Apa pun label mereka terhadap anak murid yang seorang ini, terserahlah.  

Kekadang aku mengambil peluang merenung matanya dalam-dalam. Wajahnya  tampak bersih tapi pandangannya agak redup, seakan menyembunyikan sesuatu.  Teramat kurang senyum tatkala berhadapan denganku.  Namun aku bersyukur kerana kemahiran yang diajar telah mula dikuasai.  Usaha dan doaku telah mula menampakkan hasil.

Pernah rakanku mengesyorkan agar dia dirujuk kepada pengamal perubatan.  Tapi apabila perkembangan terkini menampakkan hasil yang baik, kupadamkan sahaja saranan itu.  Memang ternyata lambat tapi menunjukkan sedikit kemajuan.  Dan kemajuan yang sedikit itulah yang membanggakan, syukur alhamdulillah.  Biarlah apa orang kata......   yang penting apa Allah kata.  Biarlah apa pun pandangan orang, namun pandangan Allah lebih utama.  Itu yang kupegang.

Dan aku tak akan menoleh ke belakang lagi.  Perjalanan mesti diteruskan walau betapa sukarnya mendidik dia.  Biarlah apa yang mereka nak kata..... aku tetap yakin dengan rahmat Allah.  Sesungguhnya kejayaan yang dicapai dari setiap kekecewaan dan penderitaan itu mengandungi nikmat yang tinggi nilainya.  

No comments:

Post a Comment