I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, 1 April 2013

SEMAKIN TUA

Bila dunia dikatakan semakin tua, maka ada wajarnya kita sama-sama cermin diri.  Ia bukanlah membawa maksud memandang wajah di cermin...... membilang kedutan di dahi, atau menghitung berapa banyak tahi lalat yang ada, ataupun berkira-kira mahu mengembalikan kecantikan wajah yang sering dilupakan.  

Sesungguhnya kita juga meningkat tua tatkala sehari berlalu pergi.  Tak kiralah sama ada usia kita sekarang baru mencecah belasan tahun atau menjengah tiga puluhan atau melewati setengah abad.  Biarlah apa yang kita buat hari ini lebih baik daripada semalam.  Mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan mereka yang beruntung.  

Yang benar-benar merasakan dirinya tua, seringkali menyatakan bahawa mereka lebih dulu makan garam.  Banyak pengalaman, serta sudah terlalu banyak ilmu di dada.  Bagaimana pula mereka yang muda?  Walaupun mungkin kurang pengalaman, tapi penuh dengan pengetahuan.  Malahan mereka lebih mahir dalam mendapatkan maklumat di hujung jari!  

Alangkah baiknya jika digandingkan bersama orang lama dengan orang baru.  Sama-sama berkongsi pengetahuan dan pengalaman dalam meneruskan kehidupan yang kian meningkat tua bersama tuanya usia bumi kita.  Entah esok atau lusa kita akan meninggalkan dunia fana ini.  Belum pasti tika itu usia kita masih muda belia atau tua bangka (maaf atas sedikit kasarnya bahasa).  Apa yang pasti sempatkah kita menyediakan bekalan untuk dibawa ke negeri yang abadi?

Mudah-mudahan kita tidak menunggu esok untuk membuat kebajikan dan mencegah kemungkaran.  Hanya sekarang merupakan masa yang kita ada.  Menunggu esok bermakna usia kita kian tua sehari, maka sia-sia sahaja masa yang berlalu.  Belum pasti kita mampu bernafas esok hari!  Sesungguhnya hanya DIA Maha menentukan.  

Ringkasnya, JANGAN TUNGGU ESOK.  Belum tentu esok untuk kita.

No comments:

Post a Comment