Ahad, 14 April 2013

YB

Bila sebut sahaja singkatan YB, pasti yang terbayang diminda ialah Yang Berhormat.  Tambahan pula angin pilihanraya bertiup kencang.  Tarikh penamaan calon pun sudah sedia maklum, tarikh mengundi pun semua sudah tahu.  

Tapi sebagai hamba Allah, berapa ramaikah yang sedar bahawa YB itu membawa maksud besar.  Yang Berkhidmat.......

Sebagai khalifah di muka bumi ini kita adalah Yang Berkhidmat kepada Allah, Yang Berkhidmat menegakkan agamaNya.  Betapa besar amanah yang tergalas di bahu kita.  Alangkah beratnya tanggungjawab itu.  Wajarkah kita hanya duduk diam dan hanya sekadar memerhati tanpa ada tindakan walaupun seinci?  

Sebagai hamba Allah, kepada Allah jualah tempat kita berkhidmat.  Setelah Allah mengizinkan kita bernafas di jagatNya ini, dianugerahkan kemurahan rezeki dan kesihatan yang baik, wajarkah kita mendiamkan diri menikmati semua ini dengan penuh rasa bangga dan beranggapan semua itu atas usaha dan jerih payah kita semata-mata?  Apakah kita tidak sedar bahawa kasih sayang dan ehsan Allah itu sentiasa bersama kita?

Jangan hanya menjadi Yang Berkhidmat kepada anak isteri atau suami, YB kepada boss di pejabat atau tempat kerja, hingga kita lupa bahawa yang utama kita wajib berkhidmat kepada Maha Pencipta.  Dia Yang Maha segala-galanya, Maha Pemberi Rezeki, Maha Pemurah. Maha Mengasihani.  

Dalam surat rasmi sering kita titipkan 'Yang Menurut Perintah' .... (menurut perintah boss atau ketua jabatan)....  tapi adakah kita juga Yang Menurut Perintah Allah???  Allah adalah BOSS kita yang paling utama.  Tak mungkin kita akan terlepas dariNya di akhirat sana kalau di dunia ini lagi kita tidak Berkhidmat dan tidak Menurut PerintahNYA.

Belajarlah untuk Berkhidmat kepada semua, kepada ayah bonda, kepada keluarga. masyarakat dan negara.  Namun jangan lupa perkara utama kita kena menjadi insan Yang Berkhidmat kepada Allah dan agamaNYA.  Tanggungjawab besar itu jangan diabaikan.  Ia berkait rapat dengan kehidupan kita sesudah mati.  

2 ulasan:

mznoor berkata...

Assalam. Seorang Yang Berhormat sekiranya mengikut suruhan Allah sentiasa bersedia menjadi Ysng Berkhidmat. Kan?

cikgu ida berkata...

betul tu ....... saya setuju.