I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 11 May 2013

ISTIMEWANYA DIA

Alhamdulillah................. syukur padaMu Ya Allah.  Ramai yang kutemui hari ini.  Dalam kalangan mereka, salah seorangnya merupakan ibu kepada bekas anak muridku di sekolah lama dahulu.  Ibu itu juga memiliki seorang anak istimewa bekas murid tempat kumengajar sekarang. Dia menegurku terlebih dahulu.  Kami berbual mesra.

Riang bercerita tentang kisah anak istimewanya yang kini dalam usia remaja.  Aku masih mengingati wajah dan perilaku anak itu.  Mengenang saat di mana dia akan mengelilingi blok pendidikan khas beberapa kali tatkala waktu menghampiri jam 11.00 pagi sekiranya waris belum mengambilnya.  Meskipun tidak melihat muka jam ............. waktu cukup dikenalinya, seakan dirasainya, malah tepat kiraannya.  Itu istimewanya.  

Kiranya kelibat dirinya melewati pintu kelasku...... dapat kupastikan waktu itu ialah jam sebelas pagi.  Memang tidak salah!  Anak itu termasuk dalam golongan autisme.  Kekadang menyebut sesuatu perkataan itu berulang.  Sukar mengharap bertentang mata dengannya.  Dia akan segera melarikan pandangannya. Pertanyaan yang diaju padanya takkan bersambut.  

Istimewanya dia ialah aktiviti seni atau kerja tangan yang ditunjukkan.  Cukup tekun melakukan tugasan yang diberikan oleh gurunya.  Kemas dan rapi.  Gurunya cukup berbangga dengan hasil kerja tangannya.  Subhanallah..... 

Anak itu kini yang menjejak usia remaja masih sedemikian.  Betapa besar anugerah Allah itu.  Dan betapa murninya pengorbanan ayahbonda membesarkanmu dengan penuh ketabahan dan kesabaran.  Mudah-mudahan bahagia menantimu di sana.

No comments:

Post a Comment