I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 9 June 2013

CUTI DAH TAMAT

Sekadar dua minggu itu banyak peristiwa yang berlaku.  Bersama anak-anak yang sentiasa di depan mata, almaklum...  semuanya bercuti, kecuali Along.  Bagi Adik dan Bang Chik yang selalu 'berperang'..... peperangan itu tetap diteruskan.  Ada kalanya Kak Lang yang meleraikan.  

Dan Kak Lang seperti biasa sibuk dengan melayari internet mencari bahan untuk menambah ilmu sementelah dia merupakan calon SPM tahun ini.  Kak Uda pula yang memegang amanah sebagai pengawas pusat sumber di sekolah begitu asyik bergelumang dengan buku dan majalah yang ada di rumah.  'Ulat buku' macam itulah gayanya.....

Manakala Bang Ngah yang berhadapan dengan kesukaran untuk membuat pilihan dalam menentukan tempat bagi menyambung pelajarannya, akhirnya memilih negeri Pahang sebagai destinasinya menambah ilmu!  Allah Ya Allah...................... jauhnya.....  Apa pun kini dia telah berada di perantauan di Kuantan yang tetap menjadi pilihannya.  Alhamdulillah selamat sampai di sana dan berjaya dalam sesi ujian dan temuduganya.  Jaga diri baik-baik sayang, kukuhkan kebergantunganmu pada Allah.  Terlalu hebat ujian di luar sana, terutama dalam usia remajamu.  Letakkan Allah dan Rasulullah di hatimu.

Dan Along yang tetap dalam ingatan..... tahniah dari umi di atas kejayaanmu dalam ujian semester lepas.  Jangan terlalu sibuk dengan group qasidah hingga mengabaikan pelajaranmu.  Berusahalah jika kedua-duanya boleh diseimbangkan.  Umi tidak melarang, malah menyokongmu dari kejauhan.

Bonda tercinta..........sebulan dirimu berada di sisi kami sekeluarga, mohon jutaan kemaafan dari kami andaikata ada tingkah yang menyinggung hatimu.  Maafkan jika ada terlebih terkurang, maklumlah budak-budak dan anak remaja terkadang lain minat dan pilihannya.  Mungkin ada juga gurauan mereka menggugat nalurimu.  Sebagai insan yang punyai banyak pengalaman, sesekali tegurlah mereka.  Anak-anak perlukan bimbingan.  Dan kini engkau beralih pula di rumah adik Nor, harapan kami agar engkau kan kembali bila Ramadhan menjelma nanti.  Boleh kita sama-sama berpuasa dan bertarawih.

Buat suami tercinta........ mudah-mudahan bersabar dengan kerenah anak-anak yang terkadang memeningkan kepala.  Teruskanlah mencari rezeki dan memberi komitmen kepada kami semua.  InsyaAllah, mudah-mudahan Allah memberi kekuatan dan ketabahan dalam mendepani ujian dan dugaan yang mendatang.

Walau cuti persekolahan sudah tamat tempohnya, namun perjuangan mendaulatkan Islam takkan tamat sampai bila-bila.  Dan perjalanan ini mesti diteruskan dengan membawa mesej-mesej Islam kkerana kita adalah khalifah di muka bumi ini.  

No comments:

Post a Comment