I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, 26 July 2013

BELAJARLAH BERPUASA, SAYANG................

"Cikgu, dia dah enam hari tak puasa...." adu Iqbal.

"Tak cikgu........... dah dua belas hari saya tak puasa.."  akui dirinya.  Aku menahan diri, seakan mulutku mahu berkata-kata, namun segera kukunci.  Tak pasal-pasal nanti pahala puasa terbang entah ke mana!

"Hari ni baru saya puasa...." tambahnya lagi.

"Ok...... cuba sampai Maghrib ya," pujukku.  Dia hanya mengangguk sambil mempamerkan senyum di wajahnya.  Rasa kasihanku menerjah tiba-tiba.  Anak ini kalau betul acuannya, insyaAllah boleh berjaya.  

Sejak kebelakangan ini kerja rumah yang kuberi sering diabaikan.  Tulisan pun kian hari kian tidak kemas seperti selalu.  Mengapa ya???  Malahan sejak Ramadhan ini nampaknya kerap ponteng sekolah.  Hari ini ada....... esok tak ada pula. Dalam seminggu pasti ada hari yang dia tidak hadir.  Alasannya nanti.......  bangun lambat, tak sedar, dan alasan lain yang kurasa tak boleh kuterima.  Hatiku sering berteka teki sendiri.

Belajarlah berpuasa sayang, jangan tunggu dah besar nanti baru nak puasa.  Masa itu nanti bukan mudah nak mendidik diri.  Jadikanlah kawan-kawan yang baik sebagai teladan. Belajar bersusah dahulu sejak kecil, agar nanti menjadi mudah di kemudian hari.  Mudah-mudahan Allah mengurniakan hidayah buatmu.  Jua memberkatimu seisi keluarga.  


No comments:

Post a Comment