I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, 5 July 2013

....................PERISTIWA SUBUH JUMAAT

"Salam, rumah jiran kita  ............ terbakar subuh tadi, ziarahlah ya"...... begitulah bunyi mesej yang kuterima dari suami.  Tanpa berlengah aku mengenakan tudung.  Adik kuajak sama.  

Tak sampai pun lima minit kami sudah sampai di tempat yang dituju. Kelihatan ramai jiran memenuhi halaman.   Allah Ya Allah...... mataku menangkap tepat ke bumbung rumahnya.  Kesan kebakaran kelihatan ada di seluruh tempat.  Cuma dinding rumah masih kukuh berdiri.

Aku menapak sekeliling memerhati di setiap bilik dan ruang.  Tak kusangka hampir keseluruhan isi bilik diratah api yang meraja subuh tadi.  Cuma bahagian hadapan rumah kelihatan seperti sediakala.  Dua buah kereta sempat dibawa keluar.  Syukur alhamdulillah anak-anak semuanya selamat.

Aku bersalaman dan memeluk Kay...... matanya membengkak, kesan tangisan sejak subuh tadi.  Aku turut sebak, namun kubisikkan kata-kata semangat untuknya.  Kukira ini ujian ketiga yang besar Allah beri kepadanya.  

Masih kuingat lagi....... rumahnya pernah ditenggelami banjir hampir takat pinggang pada tahun 2008 lalu.  Ujian besar kedua pula ialah mereka sekeluarga terlibat dalam kecelakaan jalan raya.  Menurut jirannya kereta yang mereka naiki remuk teruk.  Sesiapa yang melihatnya mungkin menjangkakan tiada seorang pun yang terselamat.  Namun kuasa Allah.......... tak siapa boleh mengatasi. 

Aku merenung anak-anaknya yang cukup kukenali, anak-anak yang bersekolah di tempat ku mengajar.  Yang sulung di kelas bersebelahan, Pendidikan Khas. Manakala dua lagi di kelas perdana.  Anak-anak yang telah memberi sumbangan besar menaikkan nama sekolah, mewakili sekolah dalam beberapa acara yang dipertandingkan.  Medal sukan yang baru diperoleh semalam pun mungkin terkorban dalam kebakaran tersebut.

Sebelum pulang kubisikkan kepada Kay, "Bersabar.....mungkin ada hikmah di sebalik musibah atau ujian ini...."   Sesungguhnya mereka tergolong dalam golongan orang-orang yang dikasihi Allah.  Allah memberi ujian kepada sesiapa dalam kalangan umatNYA yang mampu menerima ujian tersebut.  Mudah-mudahan ujian itu menjadikan mereka semakin dekat denganNYA.  Semakin mengingatiNYA.  Malah menjadikan mereka lebih sabar dan tabah dalam meniti perjalanan hidup ini.  

Mudah-mudahan Allah menggantikan yang hilang itu dengan yang lebih baik lagi sama ada di dunia atau di akhirat nanti.  



No comments:

Post a Comment