I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 26 September 2013

PERGINYA SEORANG SAHABAT

Buat sahabat yang telah pergi......

Tatkala mendapat khabar berita tentang kesihatanmu..... ingatanku kembali menelusuri peristiwa lalu tika kita mula berkenalan.  Lewat pertemuan pertama itu, kau kelihatan begitu mesra, mudah mengatur bicara.  Mungkin juga engkau seorang guru yang begitu disenangi.  Semuanya dapat kurasakan  bila mana berhadapan dengan keramahanmu yang ketara sekali.

Semenjak hari itu kerapkali juga kita bersua.  Cuma tahun-tahun kebelakangan ini jarang benar terserempak denganmu.  Khabar pun tidak diterima.  Sehinggalah suami memaklumkan tentang jemputan kenduri kahwin anakandamu pada 15 September 2013 lalu.  Terasa lama benar kita tidak berjumpa.  Inilah peluang keemasan......

Namun tanpa disangka, aku menemui khabar tentang dirimu yang dimasukkan ke ICU lewat petang itu melalui laman sosial facebook.  Itupun melalui rakan facebookku.  Ditambah lagi dengan makluman dan pengesahan dari suamiku yang baru pulang dari kerja.  Allahuakbar..... benarlah perkara itu.

Dalam waktu berkira-kira untuk menziarahimu di hospital..... sekali lagi khabar kuterima, memaklumkan bahawa engkau telah pergi menemui Yang Maha Esa di pagi 14 September 2013.  Iaitu sehari sebelum majlis walimatul urus anakandamu!  Allah Ya Allah....... kesedihan mula meraja di hati.  Sesungguhnya Allah menyayangimu sahabatku.  

Atas urusan yang tidak dapat dielakkan aku tidak dapat hadir ke majlis walimah itu.  Bagi yang mengetahui duduk perkara sebenar mungkin tiada apa yang bisa diungkapkan pada hari berkenaan.  Berbeza dengan mereka yang tidak mengetahuinya..........  barangkali mungkin tercari-cari ibu pengantin...... mungkin tertanya-tanya tentang ke mana hilangnya tuan rumah.  Kesedihan dan kepiluan mungkin menyelubungi suasana yang sepatutnya ceria.  Malah sudah tentu lebih pilu hati pengantin di hari mereka dinobatkan sebagai raja sehari.

Namun begitulah kehendak Ilahi, kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan segalanya.  Buat sahabatku Cikgu Anizah Ibrahim..... moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohmu, moga tergolong dalam kalangan mereka yang beriman.......  Amin Ya Robbal Alamin......


Cikgu Anizah bt Ibrahim bertudung hitam, baju kurung biru bunga-bunga

No comments:

Post a Comment