I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 28 December 2013

SEKOLAH NAK BUKA

Siang tadi merupakan hari kedua urusan pembelian buku tulis, buku kerja dan barang-barang atau keperluan tambahan sekolah.  Bagi yang mampu, mereka menyelesaikan pembayaran dalam kadar segera.  Maklumlah duit dalam tangan.  

Namun ini jauh berbeza dengan mereka yang berpendapatan rendah.  Merancang-rancang dan berkira-kira untuk membayar apa yang perlu dan penting sahaja bagi anak-anak.  Tambahan pula sekiranya terdapat beberapa orang anak yang bersekolah.   Banyak belanjanya!

Seperti biasa, ada yang memohon untuk menjelaskan bayaran secara beransur-ansur.  Pihak sekolah, terutamanya guru kelas yang memang mengenali pelanggannya, tidak akan menghampakan harapan.  Mereka bijak dalam mengatur apa yang perlu atau sebaliknya untuk anak-anak yang dahagakan ilmu.  

Begitulah berhadapan dengan rakyat marhaen.  Menyelami situasi anak-anak didik dan keluarganya memang telah menjadi tanggungjawab setiap guru.  Guru bukan hanya mengajar, malah mendidik, juga berkongsi masalah................ sedia membantu.  Tahniah buat guru-guru yang prihatin dengan situasi sebegini.

Cuti hanya tinggal beberapa hari saja lagi.  Persiapan perlu dibuat.  Selain peralatan seperti buku dan alat tulis, pakaian juga merupakan satu bebanan bagi mereka yang hidup susah.  Ditambah lagi dengan beg dan juga kasut sekolah.  Dalam keadaan harga barang yang melambung naik, apakah mereka yang hidup susah mampu bertahan?  

Itu belum lagi belanja harian yang perlu diberi kepada anak-anak.  Tambang bas lagi...........  Mungkin rintihan dan suara hati, serta penderitaan hidup mereka tidak didengar dan diambil peduli.  Namun bagi para guru, ada alternatif lain yang boleh digunapakai dalam meringankan bebanan mereka yang sedemikian.  Begitulah betapa mulianya kerjaya sebagai seorang guru.  Sentiasa bersedia menerima sesiapa sahaja dalam apa keadaan sekalipun.

Apa yang penting anak-anak itu mahu belajar, dan ibu bapanya faham tentang kepentingan menuntut ilmu.  Tanpa murid siapalah guru.........  Sekolah nak dibuka, guru-guru ternanti-nanti akan wajah ceria anak muridnya yang bakal mengganti pemimpin hari ini.  


Wednesday, 25 December 2013

HULURLAH WALAUPUN SEDIKIT

Petang tadi aku ditemani Kak Lang ke Pekan Rabu (pasar malam).  Kami membeli sedikit barang dapur.  Sebelum memasukkan kesemua baki wang ke dalam dompet, aku meminta Kak Lang menghulurkan sekeping kepada seseorang yang tidak jauh di hadapan kami.  Kelihatan dari jauh seakan-akan kutipan derma.  Aku sebenarnya tidak kisah untuk siapa, sama ada untuk anak yatim, atau pembinaan sekolah, atau surau atau pun masjid.  Keadaan begitu sudah biasa sangat di hadapan mata.

Sebaik-baik kami membelok ke tempat jualan ikan-ikan, aku disapa dengan ucapan salam oleh insan lain yang turut memegang sampul atau bekas yang sama seperti tadi.  Aku jawab salam itu sambil berlalu begitu sahaja.  "Bukan ke tadi dah bagi....sama je kan umi," bisik Kak Lang.  Setelah meninjau di tiga lokasi, akhirnya di lokasi terakhir aku mengambil keputusan untuk membeli ikan untuk kami seisi keluarga, termasuk ikan untuk kucing-kucing di rumah.  

Semasa kami menunggu pesanan bungkusan air cendol siap, aku menerangkan sesuatu kepada kak Lang.  "Kalau dalam satu hari kita menerima banyak jemputan kenduri kahwin, kita boleh pergi kesemuanya. Mampu pula bagi sedikit hadiah 'angpau' kepada setiap tuan rumah.  Kenapa kita tak kata, tadi dah makan dah di rumah si polan.  Takkan nak makan lagi di sini."

Mampu pula kita makan serba sedikit di sini sana.  Sesudah nasi, kita makan bubur pula. Di rumah lain kita ulang makan nasi lagi, selepas itu di rumah terakhir kita hanya minum pula.  Tetapi bila terjumpa mereka-mereka yang membuat kutipan derma di pasar malam, boleh pula hanya beri kepada seorang sahaja.  Apalah salahnya hulurkan kepada sesiapa yang kita jumpa kemudiannya.  Beri semampu kita.  

Akhirnya setelah selesai membeli air cendol dan putu cawan, kami bergerak meninggalkan pasar malam.  Dalam perjalanan patah balik ke tempat parkir kereta, aku memasukkan sedikit untuk tabung atau sampul yang kedua.  tadi.  Dan kami pun melangkah pulang...............




Monday, 16 December 2013

KUANTAN OH KUANTAN.........

Pertama kali menjejak kaki ke daerahmu pada 2 Jun 2013 lalu
Terasa luasnya tanah anugerah Allah
Jauhnya perjalanan kami......menuju destinasi
Sebelum ini tidak pernah sejauh itu.

Dan kali ini bandar Kuantan itu lumpuh
Justeru hujan yang diturunkan
Tatkala hadirnya tidak menunjukkan tanda henti......
Berlarutan...... berpanjangan.....
Sang Mentari menyembunyikan diri
Suram mendung berhari-hari

Mesej dari angah seringkali masuk................
....... air naik paras peha
....... naik pula paras dada
....... kuliah dibatalkan
....... di tempat penginapan air mencapai anak tangga
(alhamdulillah ada tingkat kedua.......... )

Siapakah yang datang membantu dalam saat-saat genting begitu?
Dari kejauhan ini ....... umi panjatkan doa
Kebergantungan hanya pada Allah semata

..............tatkala banjir berinsut pergi
              sama-sama kita muhasabah diri
              mensyukuri nikmat yang tak terhingga
              jangan sesekali lupa pada kasih-Nya yang terbentang luas.....

Kolej Shahputra........



BUBUR ANAK LEBAH

"Bubur apa tu, ya?" tanya opah.
"Bubur anak lebah.  Ambik anak lebah, bubuh la dalam bubur tu.  Masaklah....." selamba Bang Chik menjawab. 
 Allahuakbar!  Melawak sungguh Bang Chik dengan opahnya.
Bang Chik memang suka mengusik opah.  Kekadang sambil lalu di sisi opahnya, jemarinya nakal mencuit opah.  Tapi alhamdulillah...... opah bukan jenis melatah.  Senyum saja melihat gelagat Bang Chik.

Kehadiran opah di rumah ada kalanya menjadikan suasana rumah kami riuh juga.  Maklumlah pendengaran opah agak kurang jelas, kekadang lain yang disebut, lain pulak yang difahaminya.  Tapi ada ketikanya pula, apa yang dibualkan anak cucu segera disampuk dari jauh.  Betul pula apa yang diperkatakannya.  Jadi kami pun tidak dapat memastikan sama ada opah benar-benar mengalami masalah pendengaran atau sengaja buat-buat tak dengar.  Terserahlah.

Opah suka makan bubur, paling digemarinya bubur kacang.  Namun setiap kali opah menceduk bubur ke dalam mangkuk, pasti akan ditambah air agar bubur kurang manis.  Sudah lama opah menghidap kencing manis.  Namun bukanlah di tahap kritikal.  Macam-macam jenis ubat opah dah makan.  

Opah akan mengelak dari memakan daging, pulut, pisang (lebih-lebih lagi pisang emas) dan durian.  Biasanya opah akan minum air masak sahaja.  Kekadang opah minum susu tepung yang dibawa dari rumahnya.  Kalau hadir ke majlis kenduri kahwin, sekiranya tiada air mineral atau air masak yang dihidangkan, opah minum juga air manis yang dijamu.  Opah akan 'bilas' dengan air masak sebaik-baik pulang nanti.

Berbalik kisah bubur anak lebah tadi....... alhamdulillah, ada 'kelas' nampaknya!  Ramai yang berkenan.  Memang jarang pun buat bubur ni. Bubur kacang, bubur pulut hitam, bubur caca, bubur gandum, dan bubur jagung dah biasa buat.  Bila sesekali terasa rajin nak buat.......  barulah buat.  Sampaikan cik abang tertanya-tanya tentangnya.  Apatah lagi opah ...... bagaikan terlalu asing baginya.  Namun melalui deria rasanya, ia dapat mengagak bahawa anak lebah tersebut dibuat daripada tepung pulut!  Bijaknya opah.

Sedari kecil ibu sesekali menghidangkan bubur anak lebah buat kami seisi keluarga.  Tapi bentuk yang ibu buat adalah bulat-bulat.  Sedangkan kini aku akan membuatnya berbentuk bujur.  Hanya itu perbezaannya.  Alhamdulillah...... semua menggemarinya!  Terima kasih ibu.......  air tanganmu terasa masih hangat hingga kini.  Dan kini aku pula mewarisinya.  Ibu mertuaku yang mesra digelar 'opah' oleh anak-anak turut tertanya-tanya tentangnya.  Alhamdulillah, terima kasih kerana menganugerahkan sedikit ilmu ini untuk dikongsi bersama insan-insan yang tersayang.

Mudah-mudahan anak lebah yang dimakan ini tidak menyengat mulut sesiapa yang memakannya!!!


Tuesday, 10 December 2013

MENDIRIKAN MASJID

Di sana sini orang sibuk mendirikan masjid........ pendek kata kenduri kahwin.  Perkara yang baik, eloklah dipercepatkan.  Tambahan pula dalam musim cuti sekolah begini.  Adik beradik dan sanak saudara sedia mengambil cuti khas dan berkumpul untuk meraikan  raja sehari.  

Namun di sebalik majlis yang indah dan murni itu.......  tahukah kita bahawa bahawa ada perkara yang telah kita abaikan.  Ada yang kita sengaja pinggirkan.  Semuanya semata-mata inginkan keindahan majlis dan menyenangkan hati semua pihak.  Hinggakan apa yang dituntut oleh syarak kita tak endahkan langsung semata-mata kerana hendak  menjaga hati.  

Bernikah itu mengikut sunnah Rasulullah.  Mewar-warkan perkahwinan itu dengan mengadakan kenduri itu sudah betul.  Dan kita yang dijemput wajib menghadirkan diri.  

Apa yang tidak kena?

Pengisiannya.............. ada yang tidak kena dengan tuntutan agama kita.  

Dalam dunia yang serba canggih ini, tidak salah kita menggunakan khidmat 'deejay' sebagai pengacara dan penyeri majlis.  Kebijaksanaan seorang DJ dapat menghidupkan suasana dan memudahkan pengurusan kenduri kendara.  Dalam konteks ini DJ memainkan peranan penting untuk membantu tuan rumah meraikan tetamu yang datang, menyiarkan lagu-lagu sebagai  halwa telinga semua yang hadir.  Ada kalanya juga DJ sebagai pemandu arah khas untuk tetamu!

Masalahnya ialah apabila lagu-lagu atau hiburan yang melampau turut dialunkan, lebih-lebih lagi jika band diundang menyediakan sekali penyanyi wanita dengan suara yang lunak merdu.  Walaupun penyanyi tersebut berpakaian menutup aurat, suaranya tetap dikira aurat.  Bukan untuk didengari oleh semua tetamu, ia khas untuk suami itu pun di tempat tertutup.  Lebih malang lagi lagu yang dikumandangkan tidak ada kena mengena dengan majlis.

Jemputan yang hadir seisi keluarga adalah lebih baik diasingkan tempat duduknya, lelaki dengan lelaki manakala wanita pula duduk di tempat wanita.  Tahniah diucapkan kepada tuan rumah yang amat prihatin dengan perkara ini!  Peranan anda menyebabkan suasana nampak teratur, sopan dan mengikut batasan Islam.  Tidak ada percampuran berlainan gender dalam majlis tersebut.  Tidaklah kekok untuk menyuap makanan ke mulut, dan mungkin sambil itu boleh bertegur sapa dan berbual mesra.  Ini berbeza sekiranya di sebelah kita bukan mahram.  Barangkali kita tergesa-gesa hendak menghabiskan makanan di pinggan.  Pandangan pula mesti dijaga.  Di sini timbulkan ketidakselesaan tetamu.

Ada kalanya waktu begitu diabaikan ketika majlis berlangsung.  Tetamu datang tidak kira masa.  Namun tuan rumah boleh bergilir sama ada suami atau isteri, atau saudara terdekat boleh melayan tetamu tatkala masuknya waktu solat.  Berhenti seketika dan sambut panggilan Allah terlebih dahulu, itu adalah lebih afdal.  Begitu juga dengan pengantin yang diraikan.  Janganlah di hari bahagia, yang dianggap diri menjadi raja sehari itu, menjadi raja hingga melewati waktu zohor dan asar.  Kita ada Allah yang lebih raja dari segala raja!  Itulah sebabnya kita digalakkan untuk bersederhana.

Tidak perlu make-up tebal-tebal dan berpakaian membungkus aurat.  Tidak perlulah bergambar sakan hingga sanggup berhabis duit kerananya.  Cukuplah sekeping dua sebagai kenangan.  Ada kalanya bergambar melampau berpeluk-pelukan hinggakan di atas katil sekali!  Takkan itu pun nak ditunjukkan.  Dan akhirnya gambar berkenaan habis diuploadkan dalam facebook (tidak semua pengantin begini!).  Berhati-hatilah!

Bagi tuan rumah yang mampu berbelanja lebih, berpada-padalah.  Jangan sampai membazir.  Manakala yang kurang mampu pula buatlah ala kadar, mengikut kemampuan.  Yang penting anda mengikut batasan yang ditentukan oleh Islam.  







Friday, 6 December 2013

SEMOGA ROH MEREKA DICUCURI RAHMAT (2)

Entah kenapa hatiku diketuk kepiluan yang teramat tatkala mendengar talkin yang dibacakan petang tadi.  Suram menyelubungi suasana.  Tatkala nama arwah dipanggil, (dan diajar bagaimana menjawab soalan-soalan di kubur).......  hatiku semakin sebak.  Terasa bergenang air di kelopak mata.  

Kurenung mendung yang berarak, sesekali terdengar bunyi guruh dalam suasana redup itu.  Baru kelmarin bondanya dikebumikan.  Dan hari ini dia pula kembali menemui Tuhannya.  Dan pertanyaan yang tak mampu kujawab ialah diri ini bila pula akan menyusul?

Salam takziah buat keluarga yang ditinggalkan, tabah dan bersabarlah menerima ujian Allah.  Semoga roh kedua-duanya di tempatkan bersama mereka-mereka yang beriman. Tatkala melangkah meninggalkan kawasan perkuburan, aku kembali teringat bait-bait nasyid ini...........

Kumerintih aku menangis
Ustazah Hashimah dan Norhayani (berbaju hijau)
dalam kenangan

Kumeratap aku mengharap
Kumeminta dihidupkan semula
Agar dapat kembali ke dunia nyata

Perjalanan rohku 
Melengkapi sebuah kembara
Singgah di rahim bonda 
Sebelum menjejak ke dunia
Menanti di barzakh 
Sebelum berangkat ke mahsyar
Diperhitung amalan 
Penentu syurga atau sebaliknya

    Tanah yang basah berwarna merah
    Semerah mawar dan juga rindu
    Tujuh langkah pun baru berlalu
    Seusai talkin bernada syahdu
    Tenang dan damai di pusaraku
    Nisan batu menjadi tugu
    Namun tak siapa pun tahu resah penantianku

Terbangkitnya aku 
Dari sebuah kematian
Seakan kudengari
Tangis mereka yang kutinggalkan
Kehidupan di sini
Bukan suatu khayalan
Tetapi ia sebenar kejadian
  
Kembali roh kembali
Kembalilah ke dalam diri
Sendirian sendiri
Sendiri bertemankan sepi
Hanya kain putih 
Yang membaluti tubuhku
Terbujur dan kaku
Jasad di dalam keranda kayu

Ajal yang datang di muka pintu
Tiada siapa yang memberitahu
Tiada siapapun dapat hindari
Tiada siapa yang terkecuali
Lemah jemari nafas terhenti
Tidak tergambar sakitnya mati
Cukup sekali tak sanggup untuk kumengulangi

     Jantung berdegup kencang
     Menantikan malaikat datang
     Menggigil ketakutan
     Gelap pekat di pandangan
     Selama ini diceritakan
     Kini aku merasakan
     Di alam barzakh jasad dikebumikan

MENANTI DI BARZAKH - FAR EAST




Tuesday, 3 December 2013

MOGA ROHMU DICUCURI RAHMAT

Ustazah Hashimah bersama dua orang anak
kesayangannya.Anak yang bertudung putih masih
 kritikal di ICU Hospital Manjung.
Mendapat khabar tentangmu melalui dua orang ahli keluargaku...... tersentak aku di dapur tika itu.  Suami memaklumkan tentang kemalangan yang menimpa Ustazah Hashimah, atau lebih mesra kupanggil Kak Shimah.  Adik segera memotong menyatakan bahawa dia pun sudah maklum tentang perkara itu sewaktu di padang futsal lagi.  Kawan sepermainannya memberitahu perkara tersebut kepada semua kawan-kawan yang ada.

Lebih mengharukan ialah Ustazah Shimah yang cukup kami kenali itu merupakan Guru Besar SAR di kampung tempat kami tinggal. Beliau merupakan salah seorang tenaga pengajar di SARAH.  Bermula dari anak keduaku hinggalah anak yang keenam (Adik)...... mereka berada di bawah bimbingan beliau.  Di kampung ini siapakah yang tak kenal Ustazah Shimah?

Kali terakhir kami bersua ialah semasa Majlis Ihtifal SARAH beberapa hari sebelum cuti sekolah bermula.  Pada Adik.... Ustazah Shimah garang orangnya.  Namun bagiku, garangnya dan ketegasannya bertempat.  Mesra orangnya bila berbicara, sentiasa ceria.  Masih terbayang di ruang mata.  


Beliau meninggal dalam kemalangan bila mana kereta yang dipandu oleh anaknya terbabas.  Hatiku dijengah pilu apabila mendapat tahu bahawa beliau dan anaknya pulang dari mengambil buku-buku di KDSK.  Melihat keadaan kereta yang beliau naiki, sedih menyelubungi.  Cuma yang termampu dilafazkan hanya innalillahi wainnailaihi rojiiun......  daripada Allah dia datang, dan kepada Allah dia kembali.

Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat, tergolong dalam kalangan mereka yang beriman.  



Monday, 2 December 2013

SELAMAT BERSARA DUHAI SAHABAT

 2005 mempertemukan kami.  Bermula dari situlah perkenalan bermula. Kian sampai ke penghujung, terasa kian akrab persahabatan kami.  Sesekali berkongsi cerita. Bagaikan telah terlalu lama kenal. 

Mesra dipanggil 'Kak Mi'.  Sentiasa merendah diri.  Sifat keibuannya amat ketara.  Beliau seorang guru Pendidikan Seni yang rajin.  Anak-anak didiknya selalu ternanti-nanti akan kehadirannya di kelas.  Yang pasti pelbagai kemahiran seni bakal mereka pelajari darinya.  Biasanya beliau akan menunjukkan contoh terlebih dahulu sebelum meminta murid-murid melaksanakan tugasan atau kerja yang diarahkan.  Begitu komitmen Kak Mi dengan tugasnya.

Tahun 2013 kian merapatkan hubungan kami bila mana aku diamanahkan bertugas sebagai pembantu Kak Mi di kedai buku.  Banyak yang aku pelajari darinya.  Dalam kesibukan yang melanda guru-guru yang sering sesak dengan urusan 'e', Kak Mi tetap kelihatan 'cool'.  Dalam waktu 'free' di awal pagi beliau meluangkan masa untuk menunaikan solat Dhuha.  Kekadang sesampainya aku di pintu, Kak Mi kelihatan sedang membaca al Matsurat, ada kalanya membaca buku di samping menyemak hasil kerja murid-murid.

Wajahnya cukup tenang.  Sejuk mata memandang.  Seringkali menasihati murid-murid di kelasnya.  Sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran.  Kiranya terpaksa menggantikan tempat guru yang tidak hadir, Kak Mi tidak akan membiarkan waktu itu berlalu sia-sia.  Pasti ada sesuatu yang bermakna akan disampaikan.  

Mudah-mudahan Kak Mi berbahagia di sisi keluarga tercinta.  Semoga sihat dan ceria selalu.  Terima kasih Kak Mi..... banyak yang aku pelajari dari kekuatanmu meniti waktu dan ujian dari Tuhan Pencipta Alam.

Fakta menarik tentang dirimu Kak Mi...... (aku tersenyum bila mana mengetahuinya).... Kak Mi suka angka 7, sebabnya Kak Mi dilahirkan pada tahun 1957, ada 7 adik beradik, anak pun 7 orang, suami Kak Mi orang Parit 7, tinggal di Kg Tersusun Batu 7.

Selamat bersara Kak Mi.......  maafkanku andai ada sebarang kesilapan, kenangan bersamamu tetap dalam ingatan.