Rabu, 25 Disember 2013

HULURLAH WALAUPUN SEDIKIT

Petang tadi aku ditemani Kak Lang ke Pekan Rabu (pasar malam).  Kami membeli sedikit barang dapur.  Sebelum memasukkan kesemua baki wang ke dalam dompet, aku meminta Kak Lang menghulurkan sekeping kepada seseorang yang tidak jauh di hadapan kami.  Kelihatan dari jauh seakan-akan kutipan derma.  Aku sebenarnya tidak kisah untuk siapa, sama ada untuk anak yatim, atau pembinaan sekolah, atau surau atau pun masjid.  Keadaan begitu sudah biasa sangat di hadapan mata.

Sebaik-baik kami membelok ke tempat jualan ikan-ikan, aku disapa dengan ucapan salam oleh insan lain yang turut memegang sampul atau bekas yang sama seperti tadi.  Aku jawab salam itu sambil berlalu begitu sahaja.  "Bukan ke tadi dah bagi....sama je kan umi," bisik Kak Lang.  Setelah meninjau di tiga lokasi, akhirnya di lokasi terakhir aku mengambil keputusan untuk membeli ikan untuk kami seisi keluarga, termasuk ikan untuk kucing-kucing di rumah.  

Semasa kami menunggu pesanan bungkusan air cendol siap, aku menerangkan sesuatu kepada kak Lang.  "Kalau dalam satu hari kita menerima banyak jemputan kenduri kahwin, kita boleh pergi kesemuanya. Mampu pula bagi sedikit hadiah 'angpau' kepada setiap tuan rumah.  Kenapa kita tak kata, tadi dah makan dah di rumah si polan.  Takkan nak makan lagi di sini."

Mampu pula kita makan serba sedikit di sini sana.  Sesudah nasi, kita makan bubur pula. Di rumah lain kita ulang makan nasi lagi, selepas itu di rumah terakhir kita hanya minum pula.  Tetapi bila terjumpa mereka-mereka yang membuat kutipan derma di pasar malam, boleh pula hanya beri kepada seorang sahaja.  Apalah salahnya hulurkan kepada sesiapa yang kita jumpa kemudiannya.  Beri semampu kita.  

Akhirnya setelah selesai membeli air cendol dan putu cawan, kami bergerak meninggalkan pasar malam.  Dalam perjalanan patah balik ke tempat parkir kereta, aku memasukkan sedikit untuk tabung atau sampul yang kedua.  tadi.  Dan kami pun melangkah pulang...............




Tiada ulasan: