Rabu, 11 Jun 2014

GURU OH GURU

Merenung kembali zaman silamku....... mula mengenal ABC dan 123 jua alif ba ta, darimu yang bergelar 'guru'.  Bertahun mendidikku sedari awal, bermula di tadika.

Melangkah ke sekolah rendah ..... ilmu kian bertambah.  Guru makin ramai.  Mengajarku dan rakan-rakan dengan penuh sabar.

Melangkah lebih jauh ke sekolah menengah ..... pelbagai ragam mewarnai kehidupan.  Guru tetap mengajar dengan penuh tabah.  Tanpa mengenal penat lelah.  Mendidik dengan penuh hemah.  

Namun kini, segalanya berubah!  Kemanisan yang dulu bagi seorang guru kian kabur.  Barangkali mungkin kerana bebanan tugas yang menggila.  Dalam keseronokan berhadapan dengan anak didik, pelbagai tugasan lain minta diselesaikan.  Dalam waktu yang sama berhadapan pula dengan masalah anak didik yang pelbagai.  Anak-anak zaman kini yang jauh berbeza dari dulu.

Di sekolah...... dialah guru, dia juga doktor
atau jururawat, dia pengadil, dia kerani, dialah bendahari, dia jurulatih di padang, dia jugalah hakim bagi menyelesaikan masalah di antara pelajar.  Dia pelawak, mungkin dia juga penghibur, dia penyajak, dia pengarah, dia tukang sapu, dia pengawal keselamatan.  Malahan dia jugalah tukang cuci!  Betapa hebatnya insan yang bergelar 'guru' ini.

Mampukah yang bukan guru menjawat jawatan sebegini?  

Kepada semua yang pernah memberi ilmu kepadaku, jutaan terima kasih kuungkapkan.  Mudah-mudahan kalian sentiasa dalam kebahagiaan dan diberkati hendaknya.  
TERIMA KASIH CIKGU, USTAZ/USTAZAH, TEACHER/SIR, mohon halalkan ilmu yang kau beri kepadaku. 



Tiada ulasan: