I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 14 June 2014

RAMADHAN KEMBALI LAGI

Beberapa hari sahaja lagi bulan Ramadan yang mulia bakal tiba.  Mudah-mudahan Ramadan kali ini tidak seperti Ramadan yang lalu.  Kalau facebook sering statusnya di update, hendaknya Ramadan yang akan menjelang ini begitu jua.  Hari-hari dalam bulan puasa itu wajar kita updatekan dari semasa ke semasa.

Bilangan hari berpuasa sudah tentu seperti Ramadan sebelumnya.  Tak mungkin kita boleh ubah sesuka hati.  Cuma pengisian di dalamnya perlu diperbaharui.  Sentiasa dikemaskini, ditambahbaik dari hari-hari sebelumnya.

Dalam gembira kita menyambut bulan yang penuh keberkatan ini, ada pihak yang lebih lagi gembira daripada kita.  Apa tidaknya, orang bisnes sudah awal-awal lagi menceriakan suasana.  Pelbagai produk mereka sudah mewarnai iklan di pelosok tanah air menerusi media arus perdana.  

Tidaklah salah untuk melariskan jualan, namun berpada-padalah.  Rancangan-rancangan menarik bakal membanjiri siaran televisyen dalam tempoh Ramadan ini.  Filem dokumentari berkaitan sirah Nabi dan lokasi tempat bersejarah yang berkaitan, kekadang membuatkan kita begitu teruja. Beberapa siri kuliah dan pengajian bagi menambah ilmu memang dinanti-nantikan.

Dalam menanti Ramadan yang diraikan, ada juga yang 'terover' hingga mendahulukan Hari Raya.  Pelbagai fesyen pakaian dan beraneka juadah raya menjadikan kelihatannya Hari Raya lebih diutamakan daripada bulan Ramadan. Kegilaan menyambut Hari Raya nampaknya bagai meminggirkan Ramadan.

 Sepatutnya kita sama-sama menyambut Ramadan ini dengan aktiviti yang bermanfaat dan menambah nilai dengan pengisian yang lebih bermakna.  Jangan hanya Ramadan setakat menahan lapar dan dahaga sedangkan hawa nafsu lainnya kita layan semahunya.

Biar Ramadan kita kali ini diupgradekan semahu-mahunya.  Sama-sama kita mohon kepada Yang Maha Esa agar teguhkan iman, dan kita diberikan kekuatan dalam meningkatkan amal ibadah dalam Ramadan Al Mubarak nanti.  Insha-Allah.





No comments:

Post a Comment