I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 21 February 2015

HINDUN BINTI 'UTBAH RA

Hindun adalah seorang wanita Quraisy yang amat jelas fikiran dan kecerdasan!  Selain itu, dia adalah penyair yang baik dan terkenal dengan syair yang disusun untuk membangkitkan semangat dalam Perang Badar.  Namanya sebenarnya Hindun binti Utbah bin Rabiah bin Abdi Syams al-Abasyiah al-Qurasyiah.

Pada waktu sebelumnya, wanita yang bernama Hindun ini menghabisi masanya dengan permusuhan yang sangat besar dengan Rasulullah, Islam dan Muslimin.  Selalu berhias dengan perhiasan emas.  Dan dengan apa yang dimilikinya, berusaha menghentikan perjalanan Islam.  Dia bersama berhala-berhalanya berada dalam kesombongan.

Di dalam peperangan Badar, di pihak musyrikin ada beberapa kerabat Hindun, antaranya ialah ayahnya, saudara kandung, bapa saudara  dan suaminya. Namun Hindun tidak menangisi kekalahan dan kehilangan keluarganya.  Kemenangan kaum Muslimin dalam perang tersebut menyebabkan Hindun menyimpan dendam terhadap Muhammad dan sahabat-sahabatnya.  Dia berhasrat untuk membunuh kaum Muslimin yang membunuh keluarganya dalam Perang Badar itu.

Hindun menyertai Perang Uhud kemudiannya, di mana waktu itu Pasukan Quraisy telah berjaya membalas dendam kekalahan di Badar.  Kematian Hamzah bin Abdul Muthalib amat menggembirakan hatinya.  Hamzah yang terbunuh di tangan Wahsyi dirapati dan mayatnya diseksa dan dipotong-potong, hal-hal yang terkeji dilakukan ke atas jasad itu.

KEISLAMAN HINDUN

Hindun memeluk Islam pada suatu malam setelah melihat orang Islam solat, berdiri, rukuk

dan sujud menyembah Allah.  Rasulullah tidak menghukum atas apa yang telah dilakukannya terhadap Hamzah.  Rasulullah membacakan Quran dan membaiah Hindun dan beberapa orang yang memeluk Islam.  

Setelah berada di jalan Allah, Hindun tidak lagi menumpahkan darah, sifat liar telah hilang dari dalam dirinya.  Allah SWT telah mensucikan hatinya, dia tidak lagi tunduk kepada akidah yang rosak.  Berhala yang ada di rumahnya dihancurkan kesemuanya.  

Hindun binti Utbah RA mempunyai kata-kata indah yang kaya dengan maknanya.  Pola pemikirannya cukup baik.  Buah fikirannya cukup bernas dan akal yang pintar.  Hindun binti Utbah RA sangat menghormati Saidina Umar RA.  Dan anaknya yang bernama Mu'awiyah telah dilantik oleh Umar sebagai pemimpin di Syam.  Mu'awiyah mewarisi kepintaran dan idea cemerlang daripada ibunya.

Hindun mengikuti jalan hidupnya dengan memelihara apa yang telah dibaiahkan oleh Rasulullah SAW pada dirinya.  Dia menghabiskan beberapa tahun dalam naungan islam dengan kesan yang mulia.  Beberapa riwayat menyebut beliau wafat pada tahun 14H. Mudah-mudahan Allah meredhainya dan menempatkannya dalam naungan rahmat-Nya.  Amin. 

No comments:

Post a Comment