Ahad, 16 Ogos 2015

ORANG RAO @ RAWA DAN KELAMAI

Tahun ini Allah telah mempertemukan kami sekeluarga.  Siapa sangka, ya?

Tetiba saja hati tergerak untuk mengumpulkan semula ahli keluarga sebelah emak di Kampung Gunung Mesah, Hilir Gopeng.  Cuma satu cara yang terbayang di mataku dan terlintas di fikiranku ialah dengan cara "whatsApp".....

Kemudahan yang ada ini kalau digunakan dengan cara yang betul, insyaaAllah banyak manfaatnya!!!  Memang betul pun.

Tidak lama setelah 'group' itu diwujudkan, kami telah berjaya menemukan ramai ahli keluarga yang sekian lama terpisah.  Alhamdulillah, syukur sangat-sangat pada Allah.

Dan dalam perbualan kami di 'whatsapp' itu, kami memberi keutamaan kepada seluruh ahli berbahasa Rao @ Rawo dlm penulisannya.  Kecuali pelepasan untuk dua beradik sepupuku yang dibesarkan di Kuala Lumpur.  Mereka memahami apa yang ahli lain tuliskan, namun untuk membalas dalam bahasa Rao kurang pasti.  

Di situlah kenangan lama muncul kembali.  Wajah-wajah yang sekian lama tak ditemui mewarnai hari lebaran kali ini.  Di kampung laman, hanya yang tinggal beberapa nama sahaja.  Yang tua telah kembali ke rahmatullah.  Yang ada pun telah bertebaran ke sana ke mari.  

Paling mengujakan bila mana isu makanan tradisi menjadi bahan perbualan kami........"kelamai".......  Dulu menjadi santapan kami menjelangnya eidul fitri.  Kesukaran membuatnya memang diketahui.  Keunikannya masih diingati, hatta sepupuku yang di KL masih meletakkan ia di hati!

Kini harganya sebatang mencecah RM20 dan RM30 ke atas!   Agak sukar ditemui......  Dan tidak ramai orang luar yang tahu mengenainya.  Namun kelamai ini ada di tempat anakku belajar...... di Kuantan,  Pahang.  

Rupa-rupanya ramai orang Rao @ Rawa di Pahang.....  Patutlah kelamai turut ditemui di sana, malah kata anakku ianya mudah didapati di sana!  

Bersyukur sangat pada Ilahi kerana telah menemukan kami semula walaupun dalam daerah dan negeri yang berbeza.  Dan dengan hanya di hujung jari kami berjaya beramah mesra mengembalikan nostalgia tahun 70-an dulu!

Buat yang istimewa.........
Pak Dullah, Pak Andy, Pak Pien, Pak Rodi, Pak Peei, 
Acik Tupin, Acik Juai, Acik Nida, Acik Enon, Acik Simbon, Mak Itam,
Abg Shamsul, Sariza, Adik @ Nazril, Ina, Yatie (isteri Zul),
dan selebihnya boleh dihubungi melalui telefon saja.  
Mudah-mudahan ukhuwah dan tali persaudaraan kami berpanjangan.

Tiada ulasan: