I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, 24 August 2015

RAJA TIDUR.....

Namanya cantik.....................  Fathul Islam.  Muka cute. ......hensem!  Malangnya muridku yang seorang ini kerap lena dalam kelas.  Namun begitu sejak kebelakangan ini, dia kelihatan riang dan rajin mencuba. Tidur di dalam kelas pun jarang nampaknya. 

Sejak awal kemasukannya di kelasku pada pertengahan tahun lalu, hanya beberapa huruf yang dia kenal.  Alhamdulillah, kini hampir mengenali kesemuanya.  Aku harus bekerja keras membantunya........  dan mungkin usahaku bertemu bondanya hari itu dan mengadu hal tentangnya memberi respon positif!  Syukur sangat-sangat.....

Fathul begitu sukar mengenal huruf pertama iaitu 'a '.  Rasa pelik pula, kerana sepanjang pengalamanku memegang kelas pemulihan........   huruf ini semua murid kenal.  Ia merupakan abjad pertama.  Yang pertama melekat di hati dan minda anak-anak.  Tapi berbeda dengan Fathul.  Latih tubi dengan menulisnya berulang, tidak menyelesaikan masalah.  Hinggakan suatu hari aku menulis huruf berkenaan dengan jari telunjukku di belakang badannya.

Apabila kuminta dia menulis semula dengan jarinya di atas lantai,  dia berjaya melakukannya.  Dan sejak itu dia mula kenal 'a'. Dan sekarang bila aku mengujinya, dia tahu yang mana satu huruf tersebut.

Hanya beberapa huruf sahaja lagi perlu dikenalnya, sementara itu aku terus memperkenalkannya dengan beberapa perkataan mudah........  moga Allah membantuku, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui dan Penyayang.  Terima kasih Ya Rabb...


No comments:

Post a Comment