Rabu, 16 Disember 2015

PESTA KENAIKAN HARGA

MENANTI RAKYAT TAHUN 2016

PEMANSUHAN SUBSIDI MINYAK MASAK
PEMANSUHAN SUBSIDI BERAS
PELUPUSAN SUBSIDI ELEKTRIK
KENAIKAN TOL
KENAIKAN TAMBANG
PENGURANGAN PERUNTUKAN PENDIDIKAN

Tatkala menatap risalah berkaitan perkara di atas, hati diketuk sayu yg amat sangat.   Ingatanku kembali pada PAU yang baru berlalu penuh dengan sorak gegak gempita gelak ketawa.  Bila wakil bangun berkata-kata.......  cukup sesedap rasa dihamburkannya.    Tepuk tangan sudah menjadi amalan biasa. Menyebut tentang masalah rakyat, meluahkan apa yang dirasai rakyat marhaen......   namun setakat mana pembelaannya???   Sekadar menang sorak kampung tergadai lagaknya.......

Aku meneruskan pembacaan.
Paling sedih tatkala mataku tertumpu pada PENDERITAAN HIDUP VIRAL DI INTERNET dalam risalah tersebut.

* Menjadi viral di internet kertas catatan pilu seorang murid yang kebetulan ditemui gurunya.
* Catatan itu menyebut mengenai kelaparan keluarga yang tiada wang untuk membeli makanan siap.
* Keluarga itu juga tiada wang untuk membeli beras dan si ibu tidak memasak makanan.
* Juga menjadi viral kisah seorang pelajar yang tinggal di asrama dan ingin pulang ke kampung tetapi tidak cukup 80 sen untuk membeli tiket komuter akibat kenaikan harga tiket.
* Beliau akhirnya dibantu oleh seorang penumpang komuter bagi mencukupkan kadar tambang tersebut.
* Kisah-kisah sedih sedemikian hanya didengar pada era 1970an dan 1980an.  Namun kini ia berulang kembali ketika negara dikatakan semakin maju dan berpendapatan tinggi.

Tamat sahaja pembacaanku, air mata mula menitik.......  allhurobbi...... sampai begini sekali deritanya rakyat marhaen.....

Siapa lagi yang sanggup bangun menentang ketidakadilan di negara bertuah ini?   Yang bangun menentang.... dikatakan pengkhianat, tidak bersyukur.  Lebih malang lagi, siap di dakwa, diambil tindakan, dan sebagainya yang kita rasa tak masuk akal.  

Hasil mahsyul tidak dikongsi sama rata.  Malahan difaraid hanya untuk mereka yang berada di sekeliling sahaja.  Ke manakah hala GST yang dikutip, zakat yang dibayar, cukai itu ini yang dihimpun........

Bukankah di dalam harta kita itu terdapat hak-hak mereka?  Di negara tercinta ini cukup ramai yang pemurah, sedia berzakat, bersedekah dan berderma.  Tapi begitu banyak kutipan yang dipungut........ kenapa semakin ramai pula yang dihimpit kemiskinan?  Ke manakah dihalakan pendapatan tersebut.  

Ini bukan nak cerita pasal politik...... tapi ia tetap berkaitan dengan politik. Hendak tak hendak, mahu tak mahu...... ia tetap tak dapat dipisahkan dari politik kerana mereka yang duduk di atas sana dan yang memegang jawatan dalam kementerian dan pentadbiran adalah orang politik.  Yang menang melalui saluran politik. Mereka dipilih oleh rakyat.  Malah digaji oleh rakyat.  Dibayar oleh rakyat melalui cukai dan bayaran-bayaran yang dikenakan.

Orang kaya, mereka yang berada, juga yang hidup sederhana turut merasai kenaikan harga ini.  Lebih-lebih lagi bagi mereka yang miskin apatah lagi yang fakir.  Ditambah lagi dengan kadar kenaikan harga.....  bak kata orang utara.... "pi mai pi mai tang tu...".   Yang kaya bertambah kaya, yang miskin papa kedana.

Barangkali mungkin ada golongan rakyat yang terpelajar yang waras membuat penelitian dan memandang jauh ke hadapan dan mengambil keputusan untuk tidak pulang berkhidmat di negara tercinta ini.  Bukan disebabkan tak sayangkan tanah air, tapi tekanan hidup dan politik yang memihak kepada satu sahaja.  Kita tidak boleh menuding jari menyalahkan mereka.

Malah ada ramai yang bekerja di negara jiran, dan hanya sesekali pulang ke kampung dengan membawa pulangan yang agak lumayan buat ayahbonda.  Ditambah lagi dengan nilai mata wang yang tinggi di sana berbanding di negara sendiri.  Dahulu kita di hadapan, namun kini mereka yang dahulu di belakang kita telah mengorak langkah mendahului kita.......  bagaimana mungkin ini boleh terjadi jikalau bukan dengan ikhlas dan telusnya pemimpin yang mentadbir negara mereka.  Tidak terfikirkah kita???

Hidup tidak menongkat langit, dan langit pun tidak selalu cerah.  Justeru, sama-samalah kita berusaha dan berdoa bukan untuk diri dan keluarga kita sahaja.  Doakan mereka yang tersepit dan terhimpit dalam kemelut yang bagaikan tiada kesudahan ini.  Dan sama-sama kita terus berusaha menegakkan keadilan, amar makruf nahi munkar.  Negara kita bukan negara Islam, sebab undang-undang Islam tidak dilaksanakan.  Hanya sekadar menjadi bualan kedai kopi dan digoncang dlam tin kosong.......  bunyinya amat hebat di luar sana.  Namun isinya 'hampeh' bak kata nak muda sekarang.


(kredit to suara keadilan)





Tiada ulasan: