I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, 24 May 2016

KAK NOR....

Tetiba jer teringat pada Kak Nor.....

Ramadhan menjelang tiba....... hanya beberapa hari sahaja lagi.   Hati ini bernada gembira.  Ya Allah...Engkau panjangkanlah usia kami untuk sama-sama dapat menikmati Ramadhan-Mu untuk kesekian kalinya.

Jatuhnya juga kali ini pada 6 Jun.... in shaa Allah.  Sama tarikhnya ulang tahun perkahwinanku yang ke 24..... syukur pada-Mu Ya Allah.  Moga Kau berkati perjalanan hidup kami, menghadiahkan kehidupan yang seadanya dengan kelahiran enam cahayamata.

Walaupun mengharungi pahit manis asam garam kehidupan..... itu sudah lumrah.  Berikan kami ketabahan, kesabaran dan kekuatan dalam melayari bahtera ini.

Mengimbau kembali Ramadhan tahun lalu..... aku dipertemukan dengan Kak Nor.  Bersamanya dan tiga empat orang lagi bertadarus di masjid.... menghabisi senaskhah Al Quran bersama-sama.  Menyemak bacaan masing-masing.  Orang lain bertadarus di sebelah pagi.  Tapi kami yang bolehnya di sebelah petang.  

Bukanlah untuk bermegah, mohon sangat-sangat dijauhkan dari rasa riak.  Cuma memperbetulkan bacaan kitabullah, sementalah ada seorang ustazah yang mahir dalam bacaan dan tajwid.  Ditambah lagi dengan harapan dapat mengeratkan ukhwah dan silaturrahim.

Dan selebihnya, untuk memahami makna isi Al Quran itu..... aku membeleknya di rumah.  Begitulah rutin sepanjang Ramadhan tahun lalu.

Namun kali ini...... Kak Nor tiada di sisi.  Dan Mak Ngah yang sering ditemui di masjid itu juga baru minggu lepas meninggalkan kami.  Allahurobbi....

Hati berkira-kira masih mahu bersama sahabat yang dulu mengulangi kemeriahan seperti Ramadhan lalu.  Dapatkah agaknya kali ini?

Tetiba teringat pada Kak Nor...... Dia menghiasi Ramadhan tahun lalu dengan sepenuh hati..... semoga bunga-bunga indah mewangi bersamamu di taman barzakh....

Kami merinduimu, Kak Nor....



No comments:

Post a Comment