I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, 20 May 2016

YANG DIRINDU....

Terima kasih buat semua yang masih mengingati cikgu!

Hadir kembali 16 Mei ......

Bertalu-talu ucapan Hari Guru masuk ke telefon bimbitku.  Indah ungkapan yang dititipkan.  Walaupun tak minta dihargai, namun saban tahun tarikh keramat itulah yang diingati.

Aku hanya insan kerdil, mewarnai dunia pendidikan.  Entah berapa ramai anak-anak yang telah kubimbing dan kudidik.... aku tidak tahu....... bermula dari detik 'Latihan Mengajar' atau ringkasnya bagi kami dulu...'LM'.  Waktu itu aku ditempatkan di SK Trolak Timur.


Andai dihitung dari 'posting' pertama..... mulai Julai 1988 di SK Ayer Hitam, Teluk Intan.... hingga ke detik ini..... rasanya tak upaya aku mengingat semua anak-anak itu.  Dalam ramai-ramai itu, hingga kini aku terkenangkan Shahrul Yuzi.  Barangkali peminat lumba motosikal di Malaysia pasti mengenali nama ini.

1 Disember 1992 aku bertukar ke SK Sungai Wangi, Ayer Tawar.  Itu merupakan sekolah kedua setelah aku mendirikan rumahtangga dengan orang Sitiawan.  Di sini salah seorang bekas muridku amat menyerlah..... kami masih berhubung hingga ke saat ini.  Ramai yang mengenali Imam Muda Hassan Adli.  Dia masih seperti dulu......

1 Januari 1999 aku beralih pula ke SK Methodist ACS, Sitiawan.  Sekolah ini agak unik bagiku...... pelbagai kaum ada di sini.  Walaupun majoriti Melayu, masih ramai juga kaum Cina, sebilangan kecil India, Sikh, Iban, Kadazan, malah ada juga Pakistan.

Di sini aku menggunakan dwibahasa tatkala bersama anak-anak yang pelbagai ragam dan taraf hidup.  Maklumlah..... masyarakat bandar.  Ada anak doktor, anak peguam, anak 'businessman'.  Namun ada juga anak-anak tentera (NAVY) dan anak kampung berdekatan yang menagih ilmu di sekolah ini.

Biarpun di bandar, namun apa yang menarik hatiku ialah persefahaman yang dibina, rasa saling menghormati dan sedia berkongsi antara satu sama lain amat ketara dalam kalangan mereka.  Mereka walau berlainan bangsa dan keturunan, namun fasih ber-Bahasa Melayu.  Sedikit pelat tidak menjadi hal dalam berkomunikasi.

Di sekolah inilah tiap kali menyambut hari guru..... agak banyak hadiah yang aku dapat.  Kekadang hadiah yang diberi agak mahal..... hingga aku rasa segan untuk menerimanya.  Memang tidak terlintas pun menerima hadiah sebegitu, namun jika ditolak..... bimbang pula mereka berkecil hati.  Betapa tinggi penghargaan ayah bonda mereka terhadap insan bergelar 'guru'.

Sikap prihatin anak-anak di sini tetap dalam ingatan.  Mana tidaknya.....  sebaik-baik keretaku meluncur masuk di perkarangan sekolah, mereka telah sedia menanti di tempat biasa aku memakir kereta.  Seolah-olah terasa kehadiranku hari itu ditunggu-tunggu.  Masing-masing menawarkan khidmat...... ada yang membawakan beg, buku-buku, bekas alat tulis, dan apa sahaja yang kubawa pada hari itu......kecuali tas tanganku!

Salah seorang bekas anak muridku, Melissa.... sekarang bertugas di Australia.  Aku kehilangan khabar berita mereka yang lain......  

Dan tanggal 15 Januari 2005, aku melangkah ke SK Lekir.  Inilah sekolahku sekarang.....mencecah tahun 2016 , aku masih di sini.  Di kelilingi anak kampung, yang mana ibu ayah bekerja kampung dan juga nelayan.  Cuma sebilangan kecil yang bekerja di bandar.  Malahan ada yang tinggal bersama datuk dan nenek manakala ibu ayah bekerja jauh dari sini.

Tidak ada bezanya antara mereka semua. Sama ada anak-anak bandar atau desa, bagiku hanya kerajinan dan sikap tidak putus asa dapat membantu mereka keluar dari kepompong kehidupan yang menghimpit.  Seperkara lagi.... doa juga bisa membantu mereka.

Telah bertahun lama aku di bidang ini, syukur alhamdulillah .... masih dipanjangkan usia.  Terima kasih semua seandainya berkat doa kalian cikgu masih lagi di sini.  

Teruskanlah usaha dan bergantung harap pada Allah.  Bukan kerja ternama dan insan berjawatan tinggi yang cikgu megah dan banggakan.  Kalau anda semua berjaya menjadi MANUSIA dan menjadi insan bertaqwa...... itulah yang sangat-sangat cikgu dambakan.

Salam sayang buat semua....... walau nama anda tidak cikgu ingati, wajah yang tak dapat cikgu cam lagi.... anda semua in shaa Allah tetap dalam memori.




2 comments:

  1. Khas buat group wasap ex-student sg wangi....... terima kasih semua merai cikgu dlm group itu. Semoga bahagia dunia akhirat....

    ReplyDelete
  2. sama-sama cikgu...kami pasti meRAIkan semua guru-guru yang pernah mengajar dan berbakti kepada kami. tanpa barakah daripada insan bergelar GURU@CIKGU, siapalah kami di dunia ini...

    ReplyDelete