Jumaat, 8 Julai 2016

BEGITUKAH MEREKA...

17 Ramadhan......  aku turut sama meraikan penerima sumbangan yang dijemput petang itu.  Kebanyakan yang hadir memang kukenali.  Ada dua tiga orang kanak-kanak yang kelihatan hari itu, merupakan anak murid di sekolahku.  

Rata-rata mereka yang hadir majoritinya golongan wanita.  Golongan susah.  Malahan ada ibu tunggal yang turut serta.  Sempat juga aku beramah mesra dengan mereka sebelum majlis bermula.

Usai majlis, aku berpeluang mengimbau kisah seorang ibu tunggal yang meluahkan isi hatinya.  Anaknya dulu merupakan anak muridku, telah menginjak usia dua puluh satu tahun kini.  Aku masih ingat akan wajahnya.  Dan kini anak kesayangan itu telah berumah tangga.  Telah dianugerahi dua orang cahayamata.

Dan dalam dukungan ibu tunggal itu kelihatan salah seorang seorang cucu yang semenjak sakit ini bukan memanggilnya 'nenek' tetapi.... 'emak'.  Asyik berulang ke hospital sejak kebelakangan ini.  Badannya yang berisi kian susut.....

Dinasihati doktor agar diberi susu tepung. Namun apa daya nendanya.  Susu pekat manis yang mampu dibeli, itulah yang diteguk oleh anak kecil itu.  Sedikit wang yang ada kian berkurang dan makin berkurang.  Untuk ke hospital memerlukan belanja juga.  

Peti ais di rumah sudah rosak.  Tidak boleh digunakan lagi.  Gas untuk memasak juga telah habis, tidak berupaya membeli gas baru yang nilai harganya kian meningkat.  Dalam periuk nasi elektrik itulah juga digunakan untuk menanak nasi serta masakan lain.

Aku cuba membayangkan bagaimana caranya untuk menggoreng, menumis malah menggulai dalam periuk yang sama.  Mengharapkan itu satu-satunya alternatif untuk menyediakan juadah bagi meneruskan kehidupan!  Malahan untuk memasak air sudah pasti mahu menggunakan periuk yang sama juga......  bayangkanlah.

Jika benarlah seperti apa yang dikata, berdosa rasanya membiarkan mereka begitu sedangkan aku beroleh nikmat yang tidak terhingga....





Tiada ulasan: