Khamis, 14 Julai 2016

LAGENDA BUDAK SYS...83

Usai menunaikan solat Zohor di tempat solat wanita berhampiran wad 2 itu, aku singgah duduk di ruang menunggu (pelawat).  Seorang pengawal wanita ada di situ.  Kami berbual mesra, perkenalan pun bermula.  

Perbualan kami jadi semakin rancak dengan pertemuan tidak diduga aku dengan rakan sama sekolah sejak sekolah rendah hingga ke menengah......Encik Shaharani Nengah.  Jenuh aku mengingat nama itu..... makin pening dibuatnya.   Rupa-rupanya beliau setahun lebih tua dariku. 

Semasa zaman sekolah rendah dan menengah rendah dahulu, aku bukan jenisnya berkawan dengan semua pelajar.  Namun pelajar perempuan tetap menjadi keutamaanku.  Baik Melayu, India mahupun Cina.

Ketika bersekolah di Sekolah Kebangsaan Batu Gajah, aku diamanahkan dengan jawatan Pengawas Perpustakaan.  Naik ke menengah rendah di Sekolah Menengah Rendah, Batu Gajah...... aku memegang jawatan pengawas sekolah.  Namun aku menolak sebarang jawatan bila masuk tingkatan empat di Sekolah Menengah Sultan Yussuf, Batu Gajah.  Lebih dikenali sebagai sekolah SYS (Sultan Yussuf School).

Apabila ditempatkan di kelas aliran sains ketika belajar di SYS, terasa aku makin jauh dari kawan-kawan yang sama sekelas di SKBG dan SMR dulu.  Mana tidaknya, subjek-subjek berat terpaksa dipikul bagai nak rak.....  Rasanya tak sempat nak relaks...  Ditambah lagi dengan kelas tusyen...  Makin rengganglah aku dengan kawan-kawan....


Apabila aku dipelawa menyertai kumpulan WhatSapp bekas murid SKBG, SMR, SYS 1983 oleh Encik Shaharani...  Aku menerimanya.   Begitulah mulanya pertemuan dengan group whatsapp Budak SYS...83.

Sungguh tak ku menduga bahawa Ramadhan kali ini menemukan aku dengan beberapa rakan yang dulunya pernah rapat denganku.  Bertahun lamanya kami terpisah......  meninggalkan alam persekolahan dengan haluan masing-masing.  

Kini bertemu kembali dalam situasi yang amat berbeza.  Mana tidaknya..... semua sudah berumah tangga.  Punya anak-anak, malah ada yang sudah bercucu!

Antara yang paling rapat denganku ....... Sarina Rahi (lebih kukenali sebagai Imah), Rosnah Yusof,  Nor Fadzilah bt Pok Abdul Aziz (Dilah) dan Rahmah Ismail.  Dan yang selebihnya hanya kawan biasa yang masih kuingat walaupun tidak berada dalam kelas yang sama.  Mahmuzah, Haáziyah, Zawiyah, Noraini dan Norasiah Kidah.  

Namun aku terpaksa mengambil keputusan nekad meninggalkan group whatsapp tersebut.  Beberapa nombor telefon telah kusimpan terlebih dahulu.  Aku bercadang mahu menghubungi mereka kemudian.  

Terima kasih Ya Allah kerana menemukan aku semula dengan beberapa orang rakan yang hampir hilang dalam lipatan sejarah perkenalan kami.  Diharap pertemuan kali ini dapat mengembalikan kemesraan yang lalu. 

Tiada ulasan: