I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 15 December 2016

KENANGAN BERSAMAMU

IBU KANDUNG SULUH BUDIMAN.....menemukan kami

....untuk ke sekian kalinya aku menulis lagi.  Mengingati kalian dalam cuti-cuti begini.  Pada kelas A..... dekat di hati.  Namun yg lain tetap di ingati.  Pada yang serumah sewa di Felda Trolak Selatan..... merasai bersama kehidupan di luar, untuk satu semester. Keletah kalian masih melekat lagi.

Namun tak seorang pun dalam kalangan kalian yang tetap kekal berutusan hingga kini.  Yang ada pun cuma sesekali bersua di facebook.  Atau paling tidak pun.... bertemu dalam 'group MPSI' juga di facebook.   

Dan kekadang tanpa diduga Allah mempertemukan kita...... dalam perjalanan!  Pernah aku bersua dengan Kak Suraya di jeti Langkawi.   Bertemu Kak Liza di atas bas, seingat aku di Langkap, Perak.  Pada Kak Normah, member sebilik yang sering mengenakan maxi sambil membawa gitarnya......  pun aku tidak ketemu.  Izin kuungkap terima kasih Kak Normah, mengajarku tentang 'kamera'.

....Kak Mano, kita sama-sama menulis dulu!  Masihkah menulis kak?  Rindu mahu melihat tulisan Kak Mano.  Emm.... persamaan wajah Kak Mano dengan abang senior menjadikan kami sering tertanya-tanya.  Bersaudarakah?  ...... mirip sangat-sangat.

Dengan rakan sama 'dorm' ..... waktu mula-mula kita menjejakkan kaki di Suluh Budiman....  paling banyak kuingat.  Group Jawa.... hingga aku turut belajar satu dua bahasa yang mereka banggakan.  Pada Salinah, Kak Zainab, Kak Siti Jumaijah, Kak Siti Anizah dan Siti Ruwaidah...... rasanya terdengar-dengar lagu Herman Tino yang dulu..... sijhi bakale jadhi loro....

Pada Kak Salbiah, orang Taiping.  Lembut orangnya.  Kak Noraini, orang Tikam Batu......  Rajin mengaji.  Pernah bercerita bagaimana pengalaman kakinya dipegang makhluk sasa, berbadan besar, lagi tinggi..... tika kami sama-sama satu dorm.  

Kak Nor Aziah, kerap sangat balik ke Tapah Road.... dua minggu sekali!  Sering disakat waktu itu..... "kenapa selalu balik kampung, Kak Yah?  Ni mesti ada apa-apa...." itulah antara dialog kami yang tak pernah lupa bila melihat Kak Yah bersiap-siap hendak balik hujung minggu.  Kak Yah hanya membalasnya dengan senyuman....

Emm...... Kak Suraya..... yang seorang ini sibuk belajar silat dulu.  Tapi tak habis rasanya...  Rahnah pula tak banyak cakap.  Tekun orangnya.  Dan sekarang dah dapat ijazah.... aku melihat perkembangannya dalam facebook.  Tahniah Rahnah!!! 

Kak Ani sorang lagi, orang Kedah.  Che Noraini nama penuhnya. Ni member rapat Kak Zai.  Mana pergi pun sering berdua.  Emm...... siapa lagi ya?  Ya, Kak Fauzlahanim... orang Selangor.... yang ini seorang lagi yang agak rapat denganku.  Kami ditemukan pada minggu orientasi!!!  Rindulah Kak Hanim!   Ke mana menghilang?  

Ada seorang lagi yang tetap di ingatan..... iaitu Kak Rohana, mesra kami panggil Kak Ana.  Tak lama bersama kami, sebab Kak Ana melanjutkan pengajian di UIA...... kalau tak silap aku.  

Maaf kalau ada lagi yang terlupa.  Asrama tempat kami waktu itu bangunan lama, ada dua dorm di situ.  Dorm sebelah pun ramai rakan yang sering menjadi teman berbual.  Lebih-lebih lagi jika sama sekelas.

Berpindah ke asrama yang kedua pula..... Allahu Robbi.  Jauh la pulak nak ke dewan makan.  Terpaksa menempuh asrama lelaki pula!  Owh..... sukarnya.  Dugaan betul waktu itu, lebih-lebih lagi masa bulan Ramadhan.  Nak bersahur..... kena berjalan jauh, melewati asrama berkenaan, kekadang diusik guru pelatih lelaki.  Hinggakan terbitnya sebuah sajak dari hatiku.  Dan sudahpun tersiar dalam cetakan Buletin Bayu Budiman... waktu itu.

Mengenang semuanya......  tiga tahun kita bersama di Lembah Bernam itu....
Jika Allah izinkan, aku menulis lagi........ 
Salam rindu di angin lalu....



No comments:

Post a Comment