I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, 28 July 2017

MAKANLAH IKUT NABI....

Hari itu aku makan semeja dengan anak bujangku.  Tidak lama kemudian datang seorang ibu dengan dua orang anak bujangnya.  Diikuti pasangan suami isteri dan seorang sahabat mereka.  Kami duduk sama-sama makan semeja.

Majlis kenduri kahwin itu meriah nampaknya.  Namun hatiku sedikit gusar kerana kelihatan awan mendung.  Teringatkan kain di ampaian.  Bimbang kalau-kalau hujan turun tatkala kami masih leka di rumah kenduri.

Sedang aku asyik menghabiskan suapan terakhir, salah seorang tetamu semeja dengan kami menegur rakannya yang makan bersama anak-anak bujangnya tadi.  Mataku terpandang pinggan nasinya yang masih bersisa hampir separuh pinggan.  Begitu juga anak bujangnya.

"Ha.....ni peminat Ustaz Kazim.  Macam mana kata Ustaz Kazim....." tegurnya.  Aku faham akan maksud di sebalik teguran itu.  Teguran mesranya itu diulangi lagi.  Alhamdulillah...... syukur sangat-sangat ada rakan semeja yang mengingatkan begitu.

Memang aku pantang melihat pinggan yang masih membumbung berisi terbiar begitu sahaja.  Kenapa tidak dihabisi hingga menjilat jari???  Kalau rasa kurang lapar, ambillah sedikit.  Kalau lapar pun, ambil sekadarnya dahulu.  Tidak ada masalah kalau hendak tambah, bangun dan ambil.  Tak siapa marah pun.

Begitulah sikap sesetengah manusia....... Dengan kata kesatnya, bila dapat makan free.... melantak sampai muntah monggek ( tu kata orang Perak!)

Tak teringatkah kepada saudara kita di luar sana.  Si gelandangan yang kekadang nak dapat sesuap nasi pun amat susah.  Kepada pelajar U yang di kampus pun kekadang makan nasi kosong......tak berlauk.  Sedih sangat....

Ini bila makanan sudah ada di depan mata, menyenduk bagaikan tak ingat orang di belakang yang masih ramai beratur.  Semua lauk-pauk dan sayur-mayur yang ada, nak dirasa semuanya.  Penuh sepinggan membumbung.  Tapi bila makan nanti...... kekadang hampir separuh terbuang.

Tak cukup dengan makanan utama, pencuci mulut pun semua diambil.  Penuh semangkuk.  Kalau berkongsi dengan orang lain, dan dimakan habis..... tak mengapalah.  Tetapi kalau dimakan seketul dua dan tinggalkan begitu sahaja di atas meja..... siapa yang nak memakan bakinya?

Dan akhirnya semua itu dibakulsampahkan!!!
Tak rasa berdosakah kita???
Kalau dikatakan kita bersahabat dengan syaitan...... melenting kita.
Kan membazir namanya tu.  

Begitulah keadaannya yang boleh kita nampak di depan mata.  Nak jilat jari pun takut.  Tetapi mentekedarah makan kfc (kasar sikit bahasa ni) .....licin sampai menjilat jari...... tak malu pulak!!!

Makanlah apabila lapar, dan berhenti sebelum kenyang.  Dan jangan dicampur adukkan makanan atau lauk darat dengan air.  Contohnya jangan diambil ayam bersekali dengan ikan, atau lembu sekali dengan udang.  Pilihlah yang mana berkenan dan sekadar untuk perut kita...... bukan perut dua tiga orang!  Tak salah untuk diambil ayam dengan kambing...... ambillah sedikit-sedikit.  Kecualilah kita makan sambil menyuap anak-anak yang hadir sama.

Kadang-kadang terfikir juga, di rumah boleh berkongsi seekor ikan dan makan bersama.  Tapi di tempat kenduri, seekor ikan sepinggan sorang.  Tambah lagi dua ketul ayam......fullamak.......

Dan bagaimana pula tindakan kita andaikata dapat lima enam jemputan dalam sehari?

Dan esok..... kami dapat tiga jemputan.  Cadangnya in shaa Allah hadir di semua lokasi, namun berkira-kira untuk makan ala kadar sahaja.  Kalau tak makan nasi pun di rumah berikutnya, barangkali minum sahaja atau sekadar bertemu tuan rumah beramah mesra............  tak salah begitu kan....


No comments:

Post a Comment