Sabtu, 14 Julai 2018

MEREKA YANG PERGI

RAMADHAN yang baru melabuhkan tirainya membawa kenangan indah, berbaur duka.  Terima kasih Ya Allah mengizinkan aku menikmati Ramadhan-Mu penuh makna.  Mungkinkah Ramadhan ini yang terakhir buatku?

Terasa sangat Ramadhan ini amat indah kerana jatuhnya sebaik-baik kita selesai menghadapi pilihan raya.  Dengan kemenangan Pakatan Harapan, seiring rasa gembira ........kita sambut Ramadhan kali ni rasanya dengan lebih bermakna.  Penuh rasa tenang dan ceria.

Namun Ramadhan kali ini jugalah ramai yang kehilangan orang tersayang, termasuk sahabat mayaku Otai Manjung.   Perginya suri hati dalam sepuluh Ramadhan terakhir, amat menyentuh hati mereka yang mengenalinya.

Aku sempat bersama dua orang sahabat mengunjungi bonda OM di rumahnya.  Berkisah tentang menantunya yang tersayang.......menjadikan hati kami sebak.  Rupanya sidia dari tanah seberang.....  Wajah isteri OM masih lagi kusimpan dalam telefon bimbitku.  Cantik orangnya.

Jiran-jiran yang turut hadir pada petang itu turut menceritakan tentang budi baiknya, kerajinannya, kesungguhannya dan paling ketara..... keenakan masakannya!!!  Barangkali selepas ini ada yang merindukan dan terkenang-kenangkan hasil air tangannya.  Apa tidaknya...... sahabat aku yang turut sama pada petang itu mengiakan kata-kata mereka.  Sementelahan pula dia pernah membeli makanan yang dijual oleh arwah.

.........setelah orangnya tiada, barulah tahu bahawa itulah isteri OM.  Itulah menantu Cikgu Umi. Dan aku kerapkali juga lalu d hadapan rumah itu.......tanpa mengetahui bahawa itulah rumah mereka....  Ah dunia ni kecil sahaja!!!    Dan akhirnya kehilangan itu menautkan silaturrahim buat kami yang ditinggalkan.

Salam takziah OM dan bonda Umi.......  Kehilangan insan yang disayangi di sepuluh Ramadhan terakhir ada hikmah di sebaliknya.  Mudah-mudahan lenamu penuh indah di taman barzakh dan bahagia pula menantimu di jannah.  Aamiiiin.....


Tiada ulasan: