Jumaat, 27 Mac 2020

APA KHABAR SEMUA?

Apa khabar anak-anak? 
Agak lama bercuti....bermakna lamalah juga kita tidak bersua.

Bagi yang berada, bolehlah belajar melalui komputer.  Kalau ada internet...

Melalui telefon bimbit pun boleh,jika ada data.  Kemudahan begitu untuk yang berkemampuan.  Manfaatkan dengan cara yang betul.

Namun bagi mereka yang dhaif, serba kekurangan..... cikgu tidak memaksa kepada semua itu.  Cukup sekadar buku-buku sekolah yang ada.  Jawablah latihan yang ada di dalamnya.  

Bagi anak-anak didik cikgu yang belum mahir.....mohonlah bimbingan ibu, ayah, abang atau kakak yang ada di rumah tu.  Sedikit pun cukuplah dalam sehari.  Bak pepatah ....sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Teruslah istiqomah ataupun berterusan mengamalkannya.  Baca dan ulang semula.  Jangan jemu ya.  Amat cikgu harapkan agar tidak meninggalkannya terus.  Peruntukkanlah masa untuk membaca, walaupun sedikit tapi berterusan.  Luangkan juga masa untuk menjawab latihan bertulis dan mengira.

Waktu lapang yang lain boleh diisi dengan bermain, namun begitu carilah yang sesuai.  Yang boleh dilakukan di dalam rumah bersama adik beradik yang lain.  Tidak ada telefon bimbit ataupun permainan menggunakan komputer..... tidak bermakna kita tidak boleh bermain.

Anak-anak yang kreatif masih boleh bermain selambut atau seremban. Sambil bermain, boleh belajar mengira.  Kalau tidakpun bermain congkak, kemahiran mengira ada di situ juga. 

Adanya sahibba, monopoli,dam ular,dam haji..... yang kini dilupakan.  Main ramai-ramai seisi keluarga sambil mengeratkan tali kekeluargaan yang kian renggang disebabkan dunia siber di zaman serba canggih ini!

Bagi kakak dan abang yang boleh membaca, menulis dan mengira dengan baik.......saat-saat beginilah adik-adik yang belum menguasai itu memerlukan khidmat anda. Tapi jika tiada adik-beradik lain, ibu dan ayahlah menjadi harapan untuk mencorakkan mereka.

Peluang terbuka luas bila mana kita diarahkan "Stay At Home".  Ia bukan bermakna makan, tidur, masak dan masak dan masak lagi.....dan makan, makan, dan makan lagi.  
Atau bergayut di telefon bimbit.....komputer, 'games', kaca tv.

Hubungan kita dengan Allah perlu ditingkatkan.  Sebelum ini kita sering menyebut "tak cukup masa", "sibuk", "tak sempat ", dan pelbagai alasan lagi.  Tapi sekarang Allah sudah berikan kita banyak masa di rumah.  Berbeza dengan barisan 'frontliners' di sana!!!

Jadi, bolehlah kita isikan bersama anak-anak dan keluarga.  Ayah yang tidak dapat ke masjid atau surau digantikan dengan menjadi imam di rumah.  Abang-abang yang dewasa pun boleh silih berganti memegang jawatan itu.  Kan bagus...

Benarlah, di sebalik ujian Allah ini.....jika dimanfaatkan sungguh-sungguh.... memberi impak besar terhadap memulihkan cara hidup kita yang sekian lama lari dari relnya.

Masih ada ruang untuk kita perbetulkan kesilapan yang ada.  Ataupun kita membuat penambahbaikan terhadap jadual hidup kita seharian.

Janganlah masa yang berharga ini kita sia-siakan begitu sahaja.  Fikirkan yang positif, sambil mendoakan yang positif juga buat mereka yang kini berada di barisan hadapan dalam menangani covid 19.

Doa itu adalah senjata orang mukmin.
Jom kita saling mendoakan buat semua, tanpa mengira apa bangsa sekalipun, apa negara sekalipun.

Buat anak didik yang dikasihi..... semoga Allah melindungi anda semua.  In shaa Allah, panjang umur murah rezeki....kita jumpa nanti di sekolah.  Semoga keadaan segera pulih seperti sediakala.



Salam sayang dari cikgu....
10.12 pagi
ktb7 lekir

Tiada ulasan: