I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, 19 April 2012

BAGAIMANA BERDEPAN DENGAN KRITIKAN

Allah Yang Maha Mencipta dan Pemberi Rezeki sering mendapat cacian dan cercaan dari orang-orang bodoh yang tidak berakal dan tidak tahu diri.  Sebab itu, anda dan kita semua adalah manusia yang selalu terlanjur dan salah.  Dalam hidup ini, terutama jika anda seorang yang sentiasa memberi, mengelokkan, mempengaruhi dan berusaha membina maka anda biasanya menerima kritikan yang pedas dan pahit.

Mereka tidak akan diam daripada mengkritik anda sebelum anda mati.  Sekiranya anda berada di tengah-tengah mereka mungkin ada tindakan mereka yang membuat anda bersedih dan menitiskan air mata.  Ketahuilah bahawa orang yang duduk di atas tanah tidak akan jatuh dan orang tidak akan menendang anjing yang telah mati. Kalau mereka kesal dan marah kepada anda adalah mungkin kerana anda mengatasi mereka dalam hal kebaikan, keilmuan, tingkah laku dan harta.

Sebab itu waspadalah terhadap apa yang mereka perkatakan.  Sebenarnya mereka akan kegirangan sekiranya berjaya melihat anda jatuh dan tersungkur serta tenggelam dalam kebodohan.  Kuatkan jiwa untuk mendengar cemuhan dan cercaan mereka.  Yang terbaik, anda membalas kritikan mereka dengan menunjukkan akhlak yang lebih baik. Bertambah tinggi darjat atau kedudukan yang anda duduki maka bertambah pedas kritikan yang bakal anda terima.

Memang sukar bagi anda untuk mendiamkan mulut mereka dan menahan gerakan lidah mereka.  Yang anda mampu adalah menguburkan dalam-dalam setiap kritikan itu.  Apa yang perlu anda buat ialah mengelokkan akhlak dan memperbaiki kesalahan anda.





 

No comments:

Post a Comment