I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 29 April 2012

BERDUKACITA TIDAK MEMBAWA SEBARANG MANFAAT

Bersedih hati hanya akan memadamkan semangat, membekukan jiwa dan melemahkan azam.  Kesedihan merupakan satu hal yang disukai syaitan.  Oleh itu syaitan sentiasa berusaha sedaya upaya agar manusia itu sentiasa bersedih hati.  Justeru, sikap itu akan menghentikan setiap langkah dan usaha murni ke arah kebaikan.

Kesedihan merupakan penyakit yang berbahaya bagi jiwa.  Kesedihan merupakan kawan rapat kecemasan.  Ia juga dapat membuat hidup jadi tak keruan.  Ia tidak ubah seperti racun berbisa yang dapat melemahkan jiwa, lantas terus boleh memudaratkan kesihatan tubuh badan.

Bersedih hati itu dilarang.  Allah menegaskan dlm firmanNYA yang bermaksud, " Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam) dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu). " (Surah Ali Imran: 139) 


Rasulullah SAW sentiasa memohon pertolongan dari Allah supaya dijauhkan dari kesedihan.  Baginda sering berdoa seperti berikut. : "Ya Allah, aku berlindung kepada-MU dari perasaan sedih dan dukacita."

Kesedihan hati mengenangkan dosa-dosa yang telah dilakukan memang kadangkala menghantui kita.  Namun sekadar hanya untuk bersedih tanpa bergerak untuk menambah kekuatan diri juga menokok ilmu dan ibadah, amat bercanggah dengan apa yang Allah perintahkan. Jangan terlalu menurut hawa dan nafsu semata-mata.

Maka sentiasalah berasa gembira dan berlapang dada.  Berbaik sangkalah pada Allah.  Jangan lupa memohon kepada Allah agar diberi kehidupan yang baik, kejernihan hati dan kelapangan fikiran.

No comments:

Post a Comment