I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 10 November 2013

DIA MAHA MENENTUKAN

Dalam kesibukan anak-anak bertempur dalam SPM, kita dikejutkan dengan berita kematian calon SPM.  Sedih rasa hati.......   anak-anak itu belum sempat menghabisi kertas yang perlu dijawabnya.  Rakan-rakan terdekat mungkin amat terkejut dengan pemergian mereka.  Dan kerusi yang menempatkan mereka di dewan peperiksaan jelas tidak berpenghuni.  Mungkin terbayang-bayang gelak tawa, usikan, rintihan susah payahnya menadah ilmu dan kemesraan yang terjalin kian lama masih mekar di ingatan.  Hilai tawa barangkali masih jelas di ruang mata.

Dan hari ini mereka bersemadi di pusara.  Tidak kiralah atas sebab apa mereka meninggalkan dunia fana ini.  Itu tidak perlulah dipersoalkan.  Apa yang penting, kita sama-sama mendoakan mereka agar berbahagia di sana dan di tempatkan dalam golongan mereka yang beriman.  

Rakan lain masih menanti kertas soalan yang bakal dijawab.  Sela masa yang begitu panjang mungkin amat berguna untuk diisi dengan ulangkaji dan perbincangan.  Manfaatkan masa sebaik mungkin.  Namun jangan terlampau menumpukan perhatian hingga melewati waktu tidur, atau melangkaui waktu rehat!  Memaksa diri untuk terus-terusan belajar dalam saat-saat genting begini bisa memudaratkan diri.

Belajarlah seperti biasa, malah ada juga calon yang belajar secara santai di akhir-akhir ini.  Barangkali mungkin persediaan sudah cukup selama ini...... tahniah buat anda!  

Rasa teruja pula bila berkesempatan melihat calon SPM yang sempat menunaikan solat Dhuha di luar dewan peperiksaan sebelum menjawab kertas soalan seterusnya.  Allahu Rabbi.......  sejuk hati guru-guru yang mungkin melihat situasi ini!  Kebergantungan pada Allah tetap dalam apa jua keadaan, walau di mana saja berada.  

Tahun ini subjek Sejarah wajib lulus!  Buat anak-anak semua..... belajarlah untuk lulus semua subjek.  Anda semua berpotensi untuk berjaya, cuma buang tabiat malas yang mana sebenarnya sikap malas itu datangnya dari syaitan.  Cuma kenapakah subjek Agama Islam tidak heboh untuk diwajibkan lulus?  Sebagai umat Islam, subjek itu wajar diangkat martabatnya.  Jangan hanya berbangga dengan mewar-warkan negara kita negara Islam, tapi subjek itu dikesampingkan.  Sebenarnya negara ini hanya negara umat Islam.  Apa pun, Islam wajib kita angkat bersama.  Itu janji kita pada Allah.

Subjek ini sering dipinggirkan, terasa ada pun subjek ini sekadar bagai melepaskan batuk di tangga.  Tidak mampukah mereka yang di atas bersuara?  Sejarah yang belum tentu sahih atau tidaknya bisa di angkat, mengapa subjek Agama Islam yang tidak ada sebarang pertikaian tidak diendahkan.  

Kepada semua calon SPM...... mudah-mudahan anda semua beroleh kejayaan.  Bersabarlah dengan kerenah mereka di persekitaran anda.  Tumpukan usaha menjawab dengan penuh keyakinan.  Serahkan segalanya kepada Yang Maha Kuasa.  SELAMAT BERJAYA!!!




No comments:

Post a Comment