Rabu, 31 Julai 2013

BEBERAPA HARI SAHAJA LAGI.......

Hatiku diketuk pilu.  Terasa pantasnya masa berlalu.  Beberapa hari sahaja lagi Ramadhan itu akan berlalu pergi.  Sedar tak sedar kita telah berada dalam lingkungan berpuasa fasa ketiga.

Hati makin dijengah sendu tatkala dendangan lagu raya mula mewarnai suasana.  Guru Muzik telah beberapa kali mengajar lagu raya kepada murid-muridnya.  Entah kenapa tahun ini begitu sebak terasa........       seolah-olah Ramadhan itu tiada ertikah kepada mereka?  Tidak ada lagu berkaitan puasa didendangkan.  Jika ada pun hanya kumpulan-kumpulan nasyid sahaja yang ambil peduli tentang Ramadhan ini.

Tika Ramadhan masih dihitung harinya, dendangan lagu raya berkumandang di udara.  Ada yang kian sibuk menantikan Syawal tiba tatkala sebilangan insan prihatin terhadap Ramadhan melipatgandakan usaha menambah saham di bulan mulia ini.  Sepuluh malam terakhir ini begitu besar maknanya kepada mereka.  Perlu diraih dan direbut peluang keemasan itu.  Namun mengapakah terkinja-kinja sangat meraikan kedatangan raya hingga melupakan kebesaran dan kemuliaan Ramadhan?

Jarang sekali kedengaran lagu Ramadhan dialunkan.  Semuanya tenggelam dalam runtunan nafsu menanti hadirnya hari raya.  Jikalau adapun barangkali deejay Radio IKIM mungkin mengerti makna Ramadhan ini.  Sejuk rasa hati mendengar lagu-lagu yang meraikan Ramadhan disiarkan.

Lagu kumpulan Rabbani atau Opick sedikit mengubati resah di hati.  Terbuai dengan pujian terhadap bulan mulia penuh berkat ini. Pusat beli belah di luar sana usah dikiralah hebatnya.  Bagaikan menyambut lebaran itu amat besar maknanya daripada Ramadhan yang sedang dilalui.  Gandaan pahala yang dihidangkan dibiarkan sepi begitu sahaja.  Amat malang sekali bagi kita.

Belum pasti Ramadhan akan datang dapat kita temui.  Justeru berhabis-habisanlah kita menerima hadirnya kali ini seakan ini merupakan Ramadhan terakhir buat kita.  Bukanlah bermakna hati tidak mahu menerima datangnya Syawal, cuma sedikit terkilan dengan sikap manusia yang tidak endah akan banyaknya peluang yang ditaburkan sepanjang bulan istimewa ini.  Bukan mudah untuk kita mendapat peluang begini lagi.  Ya Allah, janganlah ini merupakan Ramadhan terakhir buat kami.  Mohon sangat-sangat padaMU agar mempertemukan kami lagi di Ramadhan akan datang........ amin......


Tiada ulasan: