Selasa, 10 September 2013

UJIAN DARI-MU

Sejak balik dari kebun hari tu, kepala terasa berat.  Sebaik-baik tiba di rumah, aku segera meneguk segelas air.  Jarang sekali aku melaraskan ke bahagian 'cool'.  Mungkin kerana keletihan...... tanpa berfikir panjang itulah pilihanku!

Dan berikutan itu tekak terasa perit.  Walau cuba kusulami dengan air suam, ia tidak berbekas.  Makin lama terasa seakan suara kian bertukar. Keesokannya di sekolah aku ditegur oleh rakan sekerja, "Buat konsert ke semalam, kak?". Aku hanya mengukir senyuman.  Nak dibalas pun suara bukannya ada sangat. Badan terasa demam tak demam....

Hari berikutnya aku terpaksa ke klinik.  Dalam keadaan suhu badan yang meningkat, ditambah dengan sakit kepala, diikuti suara yang menghilang..... bagaimana mungkin aku menggalas tugas di sekolah.  Suara merupakan aset utama untuk berhadapan dengan anak didik.  Lainlah kiranya aku seorang guru bahasa isyarat.  

Akhirnya aku terpaksa bercuti........ cuti sakit.  Cuti daripada menjalankan tugas sebagai seorang pendidik di sekolah.  Dapat kubayangkan wajah-wajah anak kecil itu yang seringkali pantas muncul di pintu kelasku kiranya waktu BM dan MT tiba.  Kebanyakannya menunggu-nunggu waktu untuk datang ke kelasku.  Tapi kali ini maafkan cikgu sayang..... cikgu kurang sihat.

Namun yang pasti, tidak ada cuti bertugas sebagai suri rumah.  Tugas sebagai 'Domestic Engineer' memang hebat.  Terpaksa juga kugagahkan diri untuk menyelesaikannya.  Dan dalam keadaan suara yang hampir tiada pun, tetap juga mahu bersuara menegur anak-anak di rumah.  

Begitulah berhadapan dengan sedikit ujian yang Allah berikan.  Satu bahagian yang sakit, seluruh anggota turut merasakannya.  Mudah-mudahan ujian yang sedikit ini menambah kesyukuranku padaMU.  Maafkan aku Ya Allah kiranya nikmat kesihatan yang Kau tarik ini merupakan amaran di atas kealpaanku.  




Tiada ulasan: