Selasa, 25 Jun 2024

PEMERGIANMU

Allahyarham Mokhtaruddin (Pak Kuta) bersama isteri
 

Teringat masa budak-budak dahulu. Balik kampung itu bagaikan satu kemestian bagi kami. Cuti hujung minggu, cuti sekolah dan cuti raya begitu mengujakan. Pasti kampung emak menjadi sasaran. Di situlah kami mengenali sanak-saudara sebelah emak.

         Pangkat bapa saudara kami panggil 'Bapak' atau 'Pak' manakala ibu saudara pula disebut 'Mak cik' atau ringkasnya 'Acik'. Famili yang agak rapat dengan kami ialah Uwo Mokah dan suaminya Semain Matey, sekadar nama ini sahaja yang kami tahu. 

    Waktu itulah kami mengenali keluarga ini, namun tidaklah secara mendalam sebagaimana emak dan ayah. Acik Simbun, Pak Dulah, Pak Kuta, Pak Piee, Acik Tupin, Acik Juai dan Acik Semah... inilah kesemua anak uwo dan suami. Walaupun tidak rapat sangat, namun kami pasti mengenali mereka.

    Sampai ke satu tahap, kami sudah jarang balik kampung asbab kesibukan yang melanda. Sibuk dengan persekolahan dan menyambung pelajaran. Namun jarak itu tidak menyebabkan kami lupa kepada mereka. Masih ada ruang waktu untuk bersama walaupun hanya sesekali.

    Aku direzekikan bertemu dengan Acik Tupin di MPSI, Tanjung Malim sekitar era 80-an. Jaraknya aku junior satu semester sahaja. Acik Tupin Pengajian Inggeris manakala aku Pengajian Melayu. Jarang dapat bersua walaupun di tempat yang sama. Kalau jumpa pun sekadar di dewan makan asrama. Sempatlah melambai atau tersenyum dari jauh.

    Sebelum itu Pak Piee pernah tinggal bersama di rumah kami sekejap, merasai peritnya bekerja sebagai pekerja lombong bijih timah di Kampung Pisang, Batu Gajah selepas tamat sekolah. Namun akhirnya Allah rezekikan beliau menyambung pelajaran ke tempat yang lebih tinggi lagi.

    Acapkali balik kampung kami akan berjumpa dengan Pak Kuta. Masih kami ingat senyuman manisnya tatkala singgah di rumah atuk sambil berbual dengan emak yang digelarnya Kak Chik. Seingat aku, Pak Kuta melakukan kerja-kerja kampung. Agak smart orangnya. 

    Acik Juai juga pernah kelihatan kelibatnya masa kecil-kecil dahulu. Namun bukanlah rakan sepermainan kami. Acik Semah lagilah muda pada waktu itu, sehinggakan aku kurang mengenalinya. Kedua-dua mereka ini lebih muda daripadaku, namun atas rasa hormat aku turut memanggil mereka sebagai mak cik. Acik Simbun bertugas sebagai jururawat manakala Pak Dullah bekerja di Ipoh.

    Acik Simbun telah lebih dahulu menghadap Ilahi. Ini disusuli pula dengan Pak Kuta yang meninggalkan kami pada tahun ini. Kami mengambil kesempatan menziarahi keluarganya lewat beberapa hari kemudian. Aku merapatkan kembali silaturahim dalam ruang waktu yang Allah berikan. Kesempatan ini kuambil untuk mengenali isteri dan anak-anaknya. 

Semoga Allah mengampuni Pak Kuta, bersemadilah di taman barzakh.

 

Tiada ulasan: