Ahad, 20 Oktober 2013

HALALKAH ATAU SEBALIKNYA?

Petang semalam berkesempatan mendengar luahan hati seorang rakan yang menyatakan apa yang telah lama terpendam di lubuk hatinya.  Benar sungguh katanya.  

Perbincangan kami berkisar tentang curi tulang sewaktu bekerja.  Di kala orang lain sibuk bekerja, masih ada yang bersenang-senang melayari internet dengan membuka facebook atau you-tube.  Wajarkah sikap sedemikian? Sedangkan dalam masa yang sama, kerja-kerja pejabat yang perlu dibereskan bertimbun di atas meja.  

Waktu bekerja yang dimulai jam 8.00 pagi dan berakhir jam 5.00 petang bukan sahaja diisi dengan tugas atau kerja-kerja pejabat yang diamanahkan.  Malangnya dalam masa yang sama masih sempat berfacebook.  Masih ada masa untuk membaca status rakan facebook, memberi komen dan berchatting.  Lebih malang lagi ada yang mengambil peluang menonton you tube.  Sempat lagi tengok cerita Korea!

Dan akhirnya cukup bulan....... pastinya dapat gaji.  Itu yang penting!  Tapi halalkah gaji kita itu?  Sekiranya dalam tempoh kita bekerja, ada kerja-kerja lain yang tidak sepatutnya kita uruskan berkaitan dengan tugas kita..... kita utamakan juga.  Patutkah kita bersikap sedemikian?  Dan dengan wang yang belum dikira halal sepenuhnya itu kita gunakan untuk keperluan kita, dan keluarga kita.  Fikirkanlah......

Waktu rehat dalam saat-saat kita bekerja hanyalah untuk merehatkan diri buat seketika, untuk makan atau untuk melaksanakan tanggungjawab kita kepada Allah SWT.  Kalau bagi seorang pendidik mungkin waktu itu boleh digunakan untuk menyemak buku anak murid ataupun merancang PdP esok hari.  

Namun bagi pekerja yang bijak, mungkin akan melayari internet semata-mata untuk menambah pengetahuannya tentang bidang tugas yang diamanahkan kepadanya.  Memang tidak dinafikan bahawa di luar sana terdapat banyak info atau maklumat boleh kita peroleh hanya di hujung jari.  Dalam kontek ini, pilihan di tangan kita.  Bijaklah membuat keputusan, dan anda sebenarnya mampu mengubahnya.  

Sama-samalah kita muhasabah diri, di tempat kerja ada mata yang memerhati.  Namun yang lebih memerhati ialah Dia yang mencipta kita.  Perbetulkan kesilapan kita, kerana kita bukan hanya dinilai di dunia malahan di akhirat jua.  Sematkan di hati bahawa kita bekerja kerana Allah, dan Allah memerhati setiap gerak hati dan gerak langkah kita.  Dan kita tidak mampu menyembunyikan diri dariNYA.  Itu sudah pasti!

Mudah-mudahan gaji yang kita terima di hujung bulan itu penuh berkat dan halal untuk kita kongsikan bersama anak-anak dan isteri atau suami kita.  Seterusnya dapat membentuk keluarga sakinah, bahagia di dunia jua di akhirat.  InsyaAllah.






Tiada ulasan: