Sabtu, 22 Ogos 2015

TERIMA TANPA SYARAT

Aku melihat Najmi membelek-belek buku itu ......  sehelai demi sehelai di buka lembarannya.  Barangkali gambarnya yang cantik memukau hatinya.  Mulutnya becok berbicara sambil jemarinya menunjukkan gambar-gambar yang ada di dalam buku tersebut kepada kawan-kawannya.  Wajahnya penuh ceria.

Namun di sebalik semua itu, hanya aku dan beberapa orang rakannya yang memahami siapa dirinya.  Dalam usia lapan tahun itu....... masih banyak huruf konsonan yang belum dikuasainya.  Sedangkan anak seusia dengannya ramai yang telah boleh membaca dengan lancar.  Mungkin juga ada yang agak lambat, membaca merangkak-rangkak.  

Tapi Najmi.........  anak yang pernah berada di sekolah tadika, yang pernah sama-sama dibimbing semasa usianya enam tahun ...... hingga ke saat ini berupaya mengingat dan mengenal sepuluh huruf sahaja!

Berkali-kali aku membantunya, memberinya latih tubi.....  tapi sayang.  Huruf baru, dia ingat, tapi huruf yang lama hilang pula dari kotak fikirannya.  Huruf yang benar-benar melekat di hati dan fikirannya buat masa sekarang ialah vokal a, e ,o dan konsonan c, g, k, l, m, w, x........  Sebelum itu dia kenal vokal  a, e, i, o, u dan konsonan c, d, f, p, s....

Aku jadi letih bila mengenangkannya!  Tapi pengalaman berkursus dulu membuatkan aku boleh menerima Najmi seadanya......  tanpa syarat.  Aku belajar untuk menghargai siapa dia.  Insan yang begitu payah untuk mengingat.....  tapi begitu pemurah dalam membantu.









Tiada ulasan: