Sabtu, 19 Februari 2022

KELIBAT SIAPAKAH ITU?

 17 Februari 2022.....

Aku menghadiri taklimat pengisian pesanan buku bagi tahun 2023. Aku mempelawa Za untuk bertolak awal pagi itu bersama-sama. Pada pertemuan di taklimat awal dahulu, tempatnya jauh sedikit. 

Kami tiba awal dan mendapati di dalam makmal tersebut baru terdapat beberapa orang sahaja. Seperti biasa, hari itu aku banyak bertanya kepada Za sementelahan pula dia ada sedikit pengalaman yang diperoleh daripada guru SPBT sebelum ini.

Walaupun usiaku dikira lebih tua namun pengalaman dalam bidang itu terlalu muda, bak kata orang 'setahun jagung'. Aku tiada pengalaman langsung dalam hal tersebut ketika ditempatkan di sekolah baharu.  Pendek kata aku bermula dengan 'zero'.

Namun aku suka bertanya sekiranya tidak faham. Biasanya Za yang menjadi mangsa. Dialah guru tempatku bertanya. Yang muda lebih banyak pengalaman dan ilmunya daripada aku yang tua.

Pengalaman setahun yang lalu dan info yang siap kucetak dan failkan, banyak membantu aku memahami urusan buku itu. 


18 Februari 2022....

Kehadiran aku di sekolah disambut dengan pertanyaan, "Cikgu pergi ke mana semalam?" Aku menjelaskan dengan ayat mudah agar anak-anak itu mengerti.

"Semalam saya nampak cikgu di bilik guru," ujar seorang lagi.

"Eh, cikgu tak ada di sekolah semalam," jelasku.

"Ya, saya nampak cikgu...." Fatimah bersuara lantang.

"Ha, siapa agaknya yang kamu nampak tu?" pertanyaanku itu menimbulkan persoalan kepada mereka.

Tengah hari itu setelah selesai waktu persekolahan, Ustazah Ain menceritakan bahawa ada beberapa orang murid menyatakan mereka ternampak kelibatku. Dia sekadar berfikir dan membuat kesimpulan bahawa mungkin aku datang awal untuk mengambil sesuatu untuk dibawa pergi ke taklimat tersebut.

Tanpa sedar meluncur sepatah kata dari bibirku, "Siapa agaknya?"





Tiada ulasan: