Jumaat, 1 Julai 2022

HARUM KESIDANG 2


SEJAK dahulu lagi aku memang minat mengarang pantun. Memang kenal sangat bentuk pantun. Tahu yang mana pembayang dan yang mana maksud. Setinggi-tinggi terima kasih kuungkapkan buat guru-guru yang telah mengajarku tentang pantun semasa bersekolah dahulu. TERIMA KASIH CIKGU.

    Kini setelah terbabit dengan menukil pantun untuk diterbitkan, baharulah aku tahu agak sukar untuk mencipta pantun. Lebih-lebih lagi pantun yang jeda (berhenti di tengah) dan rima akhirnya kena betul-betul sama bunyinya. Memang sedikit sukar kurasakan. Bagi mereka yang biasa  bergelumang dengan pantun, tidak menjadi masalah. Petik jari 'jer!

    Setelah Harum Kesidang 2 dapat dipeluk, syukur sangat-sangat rasanya. Alhamdulillah... rezeki manakah yang nak aku dustakan. Dengan sedikit ilmu yang ada, dan bimbingan serta sokongan sahabat yang sama-sama terlibat dalam pembikinan pantun ...maka buku ini berjaya dilahirkan. 

    Baru belajar membina pantun empat kerat yang tepat, seterusnya editor membuka peluang pula untuk menukil pantun enam kerat. Aku tidak menyambut cabaran tersebut. Bukan kerana tidak berminat langsung. Terasa sangat mencabar pula. Ilmu kena mantap sebelum aku melangkah jauh meneruskan minat ini, sementelah pula ada karya lain yang perlu aku selesaikan. Maaf tuan editor, aku terpaksa berundur diri.

    Terima kasih buat tuan Munsyi serta sahabat yang sama-sama menjayakan buku ini. Meneliti setiap pantunnya menjadikan cintaku terhadap pantun kian menebal. Khazanah negara yang tak seharusnya dilupai. Lebih menarik kerana ada seorang penukilnya bukan daripada orang Melayu. Cantik sungguh karyanya, tabik hormat kepada beliau. Orang Melaka! 

    Memang Melaka terkenal dengan Dondang Sayang serta keturunan Baba dan Nyonya. Teringat pula aku kepada penyanyi yang terkenal suatu ketika dahulu, iaitu Andre Goh. Sesekali terdengar suaranya mengalunkan lagu Melayu di siaran Radio Klasik.

    Pergilah ke negara jiran kita iaitu Indonesia, pantun juga ada di sana. Molek bahasa dan bunyinya. Santun dan indah buat tatapan. Malahan pantun itu sendiri boleh dilagukan. Atau dilafazkan sahaja di dalam rakyat seperti lagu Enjit-Enjit Semut, Suriram, Can Mali Can dan Anaklah Ikan.

    Jangan terkejut bahawa pantun ini telah diiktiraf sebagai warisan tidak ketara oleh UNESCO pada 17 Disember 2020. Sayangilah pantun tradisional kita.

Tiada ulasan: