Khamis, 22 Ogos 2024

Perginya seorang cikgu

     Hari ini seorang cikgu telah pergi menghadap Ilahi. Daripada Allah dia datang, dan kepada-Nya dia kembali. Moga Allah mengampuninya dan tergolong dalam kalangan orang-orang yang beriman.

    Terima kasih cikgu, banyak jasa yang telah dicurahkan dalam membimbing dan mengajar anak-anakku memandu. Walaupun ada dua orang lagi cikgu memandu di tempat tinggal kami, Cikgu Yusof menjadi pilihan anak-anakku. Aku pun tidak tahu kenapa mereka memilih dirimu menjadi guru memandu mereka. Mesti ada sebab mereka memilihmu.

    Sebelum ini aku bersama rakan-rakan berpeluang menziarahinya di rumah. Tak silap aku tahun lepas. Sempat bertanya khabar tentang isteri dan dirimu. Nampak berkerusi roda, dengan keadaan yang sedikit lemah. Beruntung dirimu kerana memiliki suri hati yang tabah dan punya semangat yang kuat. Itulah kali terakhir kami meluangkan waktu dalam sesi Salam Jumaat.

    Semoga engkau ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Ampunilah Cikgu Mohd Yusof bin Che Amat, rahmatilah dia. Kami juga bakal jenazah yang tidak tahu bilakah tarikh dan masanya akan mengikut jejak langkah cikgu. Tenanglah engkau di taman barzakh.

    Salam takziah buat Kak Jumizah. Tenang dan bersabarlah dengan ujian ini. Kita juga bakal menyusul. Semoga kak sekeluarga tabah menerima sebuah kehilangan.


ida a.z.,
8.05 mlm. 22/8/2024

Tiada ulasan: