Ahad, 4 Ogos 2024

Rezeki Yang Dikongsi


Alhamdulillah dapat bersama menyertai program Kembara Ilmu pada 27 dan 28 Julai 2024 yang lalu. Walaupun pernah menjejak kaki di bumi Kuantan, pemergianku kali ini tidak sama seperti pertama kali dahulu.

Direzekikan bersama handai taulan dalam siri rombongan yang terisi dengan sesuatu yang bermanfaat dapat dibawa pulang. Nikmat manakah yang dapat didustakan? Jauh dan lamanya perjalanan kami kali ini. Walaupun ramai yang agak berusia, ia tidak mematahkan semangat untuk sama-sama mencari ilmu dan pengalaman.

Jadual yang disusun cukup teratur dan syukur alhamdulillah kerana semua destinasi yang dicadangkan berjaya kami singgah. Jauh berjalan luas pemandangan, banyak pengalaman. Walaupun ada sedikit kekurangan di sini sana, namun ia tidak menjejaskan kembara kami. Tanam rasa reda dan sentiasa bersyukur, akan menjadikan hati menjadi lapang dan tenang.

Sikap saling bertolak ansur dan sedia menerima seadanya, perlu ada dalam diri. Bersabar menjadikan kita kental dalam meneruskan kehidupan. Bergantunglah 100 persen kepada Dia. Dengan mengingati Allah, jiwa akan menjadi tenang. Amat benar perkara tersebut. Belajar memahami dan berlapang dadalah sentiasa.

 

Tiada ulasan: