Ahad, 8 September 2024

Dakwah bil hal

 Menyantuni masyarakat India ketika bersama dengan pejabat agama dan NGO Perkim siang tadi menemukan aku dengan tiga orang anak-anak India. Dua daripadanya merupakan dua beradik murid sekolah rendah dan seorang lagi penuntut kolej. Mereka sebenarnya sepupu.

    Sempat beramah mesra tentang persekolahan mereka. Fasih berbahasa Melayu. Rupa-rupanya mereka bersekolah di sekolah kebangsaan yang berdekatan. Apabila aku bertanya tentang mengapa tidak memilih sekolah Tamil, mereka hanya tersenyum. Apabila mereka menyebut beberapa nama guru yang mereka kenali, aku memaklumkan nama itu kukenali juga. Siapa tidak kenal dengan guru bahasa dan guru pemulihan yang pernah bersama ketika aku masih berkhidmat dahulu.

    Agak rancak kami berbual di meja makan tersebut. Penuntut kolej itu pula mengambil jurusan pendidikan awal kanak-kanak dan memaklumkan bahawa semester akan datang dia akan berhadapan dengan latihan ataupun praktikal di tadika. Menurutnya dia memang sukakan kanak-kanak. Sopan nampaknya mereka bertiga. Ayah dan ibu mereka ada urusan di luar kawasan. Datuk memaklumkan agar mereka turut hadir dalam program kami. Betapa prihatinnya keluarga ini, sudi meluangkan masa menghadiri jemputan.

    Mereka setia bersama hingga ke akhir program. Penyampaian penceramah jemputan mengenai Kenali Ubat Anda, dan juga penyakit kanser mungkin mudah difahami kerana mereka bertiga terbiasa dengan penyampaian guru-guru Melayu di sekolah. Ini berbeza dengan hadirin warga emas yang turut serta. Komunikasi lebih mudah dengan anak-anak ini. Kami agak beruntung kerana penceramah pertama dapat menyampaikan maklumat dengan dwi-bahasa. Bahasa ibunda yang disampaikan secara selang-seli memudahkan pemahaman mereka.

    Walaupun kehadiran peserta India tidak mencapai target yang kami gariskan, ia tidak mematahkan semangat untuk kami meneruskan agenda ini untuk masa akan datang. Terima kasih juga atas kesudian dan khidmat yang diberikan oleh team Klinik Kesihatan berdekatan, pegawai perubatan, pihak JKM, RELA, JPKK dan NGO Adalia. Tidak lupa juga kepada masyarakat Melayu setempat yang sudi bersama. 

    Semoga program HARMONI ini dapat diteruskan lagi, bagi menjalin keharmonian masyarakat di samping menyampaikan sumbangan kepada mereka yang memerlukan. Hari ini kami bersama masyarakat India dari Taman India dan Kampung Spynie, mungkin akan datang kami ke kampung yang lain pula. Semoga usaha murni dapat dilaksanakan berterusan dalam menyantuni seluruh masyarakat, lebih-lebih lagi mereka yang memerlukan. Redailah kami Ya Rabb.

Tiada ulasan: