Isnin, 7 Oktober 2024

NAK PI LAGI

 Rezeki melancong di bumi bertuah, Malaysia yang kucintai.

    Tatkala orang sibuk-sibuk berjalan sakan ke luar negara, kami mengambil kesempatan meraikan mualaf berkunjung ke Nasyrul Quran dan Yayasan Restu. Kedua-duanya terletak di Selangor Darul Ehsan. Alhamdulillah.

    Perjalanan awal pagi bersama rombongan Ustaz Sham begitu mengujakan. Peluang bersama mualaf menelusuri sejarah dan pembikinan Al Quran serta perjalanan sirah Rasulullah begitu mengasyikkan. Ruang dan peluang ini mungkin bagi mereka amat bermakna. Begitu juga dengan kami yang turut bersama.



    Rezeki bagi mereka yang berjaya menjejakkan kaki ke dua lokasi yang begitu menarik ini. Dua orang sahabatku mengambil peluang membeli naskhah Al Quran yang agak besar. Senyuman jelas ketara, mungkin hati penuh berbunga kerana berjaya memilikinya. Berhabis duit pun tidak mengapa, asalkan hati suka. Aku turut membeli naskhah dalam ukuran biasa. Jauh bezanya harga yang diberi, berbanding yang tertera pada kulit naskhah tersebut. Syukur Alhamdulillah.

    Ramai juga yang mengambil peluang berwakaf Al Quran. Ada yang berkongsi seisi keluarga, ada juga yang berkongsi bersama kawan-kawan. Mudah-mudahan Allah menilainya sebagai pahala yang berpanjangan. Amin Ya Robb.

    Bagiku jika ada peluang sebegini lagi, mungkin dengan penganjur lain....aku ingin pergi lagi. Berapa tambangnya tak kisahlah, asalkan sesuai dan berbaloi dengan perjalanan yang dirangka. Masih kuingat lagi tatkala melangkah di terowong masa, menyaksikan replika dan jejak-jejak yang ditinggalkan ....terasa mahu berlama-lama di situ. Sejarah kekasih Allah terasa meruntun rasa. Perjuangannya di medan jihad demi mendaulatkan Islam begitu mengagumkan. Allahummasalli'ala sayyidina Muhammad.

    Mudah-mudahan kami ditakdirkan lagi mengulangi detik-detik yang sama. Insya-Allah.


Tiada ulasan: