Khamis, 16 Mei 2013

SELAMAT HARI GURU

"Cikgu, kena bawa hadiah ke esok?" soal anak kecil itu.
"Tidak....." jawabku sepatah.
"Ye ke?" soalnya lagi inginkan kepastian,
"Emm........  ya.  Kalau nak bagi hadiah juga.... belajarlah sungguh-sungguh.  Itulah hadiah paling istimewa buat cikgu.  Tak kira cikgu mana sekalipun......" Anak kecil itu memandangku tanpa berkedip.

Aku segera teringat sambutan hari guru di awal tahun 2000 lalu, di sekolah lamaku.  Bila rakanku didesak oleh anak muridnya tentang hadiah yang diingininya, dia segera menjawab, "Cikgu tak nak apa-apa.  Tapi kalau dah nak bagi jugak, cikgu hanya hendak pen merah sahaja...."   Dan ternyata hadiah yang dihajatinya dimakbulkan Allah.  Dia mendapat tiga puluh lebih batang pen merah!!!

Kepada anak-anak semua, cikgu hanya mengharapkan agar kamu semua belajar bersungguh-sungguh.  Cikgu tidak mengharapkan agar kamu semua mendapat straight A dalam peperiksaan.  Perkara tersebut bukanlah mudah, tapi tidak pula mustahil untuk digenggam.  Apa yang menjadi harapan cikgu ialah agar kamu semua menjadi manusia yang rajin menuntut ilmu.  Menjadi insan yang dihormati manusia dan disayangi Allah.  Orang berilmu dipandang mulia.  Ingatlah, kita bukan hanya ingin berjaya di dunia, malah di akhirat sana.  

Kepada semua yang bergelar guru, cikgu, ustaz, ustazah, teacher dan sesiapa sahaja yang mengajar mendidik dan membimbing...........  diucapkan SELAMAT HARI GURU.  



Tiada ulasan: