Ahad, 24 Julai 2016

TAHSIN SOLAT

Tak ramai yang hadir ladap di sekolah pagi tadi.  Bukan kerana tajuknya yang tak menarik.  Cuma banyak sangat aktiviti lain yang berlangsung serentak.  Kami terpaksa berbahagi-bahagi di beberapa buah lokasi.  Dan aku merupakan antara yang terpilih untuk sama-sama berada di makmal komputer sekolah.  Menjadi pendengar, menadah ilmu.

Entah berapa kali air mataku tumpah bila mendengar kata-kata ustazah yang dijemput itu.  Lembut bicaranya.  Ada kalanya bait kata-kata yang dilontar begitu menyentuh hati nuraniku.

Betapa benar hujah yang dibawanya.  Memang tak dinafikan, relevan dengan saat dan ketika ini.  Banyak kisah yang diselit dalam ceramah santainya.  Semuanya berkait tentang solat.  

Walaupun tajuknya 'Tahsin Solat' yang membawa maksud memperelokkan solat, perkara sampingan yang beliau dedahkan menggegar naluri keibuanku.  Jelasnya, ibu yang berjaya...... melahirkan anak yang hebat....... anak yang tidak menipu ibu.  Aku bermonolog sendirian...."Pernahkah anak-anak menipuku?  Atau berbohong padaku?"  Sementelah pula mereka makin dewasa, malah jauh dari mata.  Sedang persekitaran yang menggila begitu mempengaruhi mereka.  Allahurobbi....

Hamba yang kerdil ini mohon sangat-sangat pada-Mu Ya Allah,  berilah kekuatan kepada putera puteriku menghadapi ujian dan dugaan yang maha hebat di luar sana.  Bantulah mereka dalam menempuh laluan hidup yang berliku ini.  Jangan biarkan nasib mereka ditentukan oleh diri mereka sendiri.

Betapa ramai anak-anak di luar sana lalai mendirikan solat.  Ambil mudah akan solat.  Sedangkan persoalan utama yang akan ditanya di alam barzakh ialah tentang solat.  

Makin ke penghujung ceramah santainya..... makin gerun hatiku.  Beliau mengambil sedikit masa menjelaskan satu persatu akibat meninggalkan solat....  Ya Allah berilah perlindungan kepada kami sekeluarga,  guru-guruku, saudara maraku, sahabat handaiku jua muslimin muslimat baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia agar sentiasa mendapat kasih dan rahmat-Mu Ya Allah, mendapat kekuatan dalam melaksanakan solat yang Kau perintahkan.  


Tiada ulasan: